Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 9 januari

För ut budskapet om mjölkens förtjänster

Vår kropp behöver 22 näringsämnen behöver varje dag. Men vet du hur många av dem finns i mjölk? Just det, 18 av 22. Det skriver Palle Borgström i ett debattinlägg.

FOTO: Mostphotos

I en tid när en del högljudda aktörer ifrågasätter mjölken kan vi svara med sakligt underbyggda argument. Men det räcker inte hela vägen. Därför har vi under 2016 lanserat Hjärta mjölk för att opinionsbilda kring mjölken som nyttigt och miljö- och klimatsmart livsmedel.

Bakgrunden till Hjärta mjölk är de ifrågasättande av mjölkens roll i en balanserad kost som vi sett i media på senare år. Det handlar inte bara om aktörer som ifrågasätter djurhållning över huvud taget utan också om nya trender och produkter som väcker frågor hos konsumenterna.

De kritiska frågorna om mjölken måste sättas i ett sammanhang. Många människor saknar idag kunskap om var maten kommer ifrån. I tider av förändring som vi på flera sätt upplever just nu är det lätt att oron riktas mot de nära tingen i vår vardag, till exempel den egna kroppen och det vi stoppar i magen för att överleva.

Kunskap är den bästa boten mot oro. Vi ska erbjuda konsumenterna trygghet genom att sätta in mjölken i ett större sammanhang och svara på deras frågor om allt från mjölkens påverkan på hälsan, miljön och klimatet till hur vi tar hand om korna.

Syftet med Hjärta mjölk är att nå ut till opinionsbildare som kan utgöra en motvikt mot anti-mjölkretoriken, men framför allt till de tusentals personer som dagligen arbetar med barns kost och hälsa. Gensvaret från den senare målgruppen är redan efter några månader mycket positivt, de har saknat oss som samarbetspartner de senaste åren.

Hjärta mjölk kommer att sprida nyheter om mjölk, dela med sig av sin kunskap på lärares, skolsköterskors och kostchefers mötesplatser, bjuda in opinionsbildare till spännande idéforum och dela ut stipendier till personer som gör värdefulla insatser för barns hälsa. Under nästa år kommer det också en bok som behandlar frågan om människors oro för mat.

Men vänta er inga stora reklamkampanjer. Även om sådana ger snabb synlighet så vet vi att de gör ganska litet för att faktiskt ändra människors beteenden på sikt. Prenumerera gärna på Kalla Fakta från Hjärta mjölk eller följ Hjärta mjölk på webben eller i sociala medier. Då kan ni själva följa insatserna och om ni vill – hjälpa till att dela de vetenskapligt grundade budskapen om mjölkens förtjänster.

Palle Borgström

Ordförande LRFs Mjölkdelegation

Till toppen