Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 6 december

Paradiset utmanar på nätet

Ekokedjan Paradiset i Stockholm siktar på att starta e-handel i maj nästa år. Företaget vill utmana de etablerade mataktörerna på nätet. Producenterna får i Paradisets modell själva sätta priserna på sina varor och behålla 80 procent av förtjänsten.

 Henrik Strinning, vice VD, och Johannes Cullberg, grundare och VD för ekokedjan Paradiset.
Henrik Strinning, vice VD, och Johannes Cullberg, grundare och VD för ekokedjan Paradiset.

Paradiset är inriktat på naturliga och ekologiska produkter. Kedjan har två butiker i Stockholm och en i Nacka.

Tidigare i höstas investerade omkring 5 000 personer sammanlagt 21,5 miljoner kronor i företaget via crowdfunding.

Ingen hemkörning

Paradisets grundare och vd, Johannes Cullberg, har förklarat att pengarna ska användas för fortsatt expansion och att öppna e-handel för att bli tillgängligt i hela Sverige.

Någon närmare information om hur e-handeln ska utformas har inte kommit fram. Men under en livsmedelskonferens i Södertälje nyligen där Land Lantbruk var på plats berättade Johannes Cullberg översiktligt om den nya e-handelsmodellen.

Det blir ingen hemkörning av varor eftersom det inte bedöms som lönsamt. I stället ska kunderna kunna hämta sina köpta varor under ett par timmar vid ett tillfälle per vecka. Johannes Cullbergs beskrivning av upplägget var ”bondens marknad online”.

– Tillsammans med små producenter regionalt skapar vi ett erbjudande till konsumenterna. På nätet ska man kunna beställa hela sortimentet plus det som kommer från de anslutna producenterna sade Johannes Cullberg.

”Hjälper producenterna att nå ut”

– Det här är vårt sätt att hjälpa producenterna att nå ut till en målgrupp.

Paradisets modell innebär enligt Johannes Cullberg att livsmedelsproducenterna får mer pengar i fickan än de hade fått om varorna hade sålts via någon av de stora dagligvaruaktörerna.

– Åttio procent går direkt till producenterna, sade han och förklarade att resterande 20 procent är den avgift företagen får betala för att ingå i systemet.

”Kan utmana de stora drakarna”

I och med att varorna redan är betalda vid upphämtningen kan livsmedelsproducenterna utnyttja tillfället att knyta närmare kontakt med dem som handlar, exempelvis genom att informera om den egna verksamheten och bjuda på smakprover, framhöll Johannes Cullberg.

– Vi vill göra volym så vi kan utmana de stora drakarna, sade han.

Land Lantbruk har varit i kontakt med Johannes Cullberg efter hans framträdande i Södertälje med frågor om hur Paradisets e-handel mer i detalj är tänkt att fungera. Han har dock avböjt att svara.

LÄS MER: Kedjan vill ut på nätetParadiset crowdfundat och klart

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Till toppen