Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Jobb-Karriär 27 april

Fler gör ett riktigt hästjobb

Antalet sysselsatta inom hästnäringen har ökat de senaste åren, enligt Jordbruksverket. 2016 användes ungefär en tredjedel av Sveriges hästar i näringsverksamhet och avel står för en ökande del av sysselsättningen.

 Hästföretagaren Anna Nilsson driver Mannegårde hingststation på Gotland.
Hästföretagaren Anna Nilsson driver Mannegårde hingststation på Gotland. FOTO: PRIVAT

Enligt avelsrapporten har antalet betäckningar ökat för de flesta vanligare hästraserna, men den största ökningen står svenska varmblod och nordsvensk brukshäst för. De har ökat aveln med 50 procent sedan 2013.

– Just nu känns det som att det är på väg åt rätt håll, säger Anna Nilsson som driver nystartade Mannegårde hingststation på Gotland.

– Jag upplever att folk inte längre tycker att hästar nerifrån Europa är så mycket bättre, och att de svenska hästarna har stigit i status, säger hon.

Stora investeringar

Anna Nilsson och hennes man startade verksamheten för cirka 3 år sedan. De arbetar som både mottagarstation och har hingst för att samla semin som sänds ut till andra stationer. Det krävdes omfattande förändringar för att fastigheten skulle fungera som hingststation.

FAKTA: Mannegårde Hingststation

– Företaget ägs och drivs av Anna och Fredrik Nilsson.

– Anna Nilsson har tidigare arbetat med semin och är utbildad seminassistent.

– Stationen erbjuder seminering med både färsk och fryst semin från tillgängliga hingstar oavsett ras.

– Man bedriver också egen uppfödning i mindre skala och utbildning av hästar under lågsäsong.

– Vi har byggt om ladugården och anpassat gården för hästverksamheten och det har ju krävt investeringar såklart. Vi började första säsongen som mottagningsstation utan hingst på gården, andra säsongen lade vi till hingst och i år är första säsongen när allt är klart som vi har tänkt att det ska vara, säger hon.

Vill anställa personal

Under uppstarten har de gjort allt det löpande arbetet själva, men de hoppas kunna anställa personal ganska snart.

– Vi har dygnet runt-arbete under högsäsong, det är intensivt. Vi kommer nog att behöva vara minst en till i framtiden, men på grund av investeringarna har vi fått ta det lite lugnt med det, säger hon.

– Jag tycker att det är fantastiskt att få hålla på med något jag tycker så mycket om, säger Anna Nilsson.

Sociala medier har de senaste åren blivit en viktig faktor för marknadsföring av hingstar, och för att nå ut brett.

– Internet gör att det är lättare för stoägarna att hänga med och söka sig aktuell information. Folk läser på och kan hålla koll på hingstar, följa till exempel tävlingar och auktioner på nätet, även om de inte har möjlighet att åka runt och titta.

FAKTA: Sysselsättning inom hästnäringen

2016 omfattade näringsverksamhet med häst cirka 15 000 årsarbetskrafter, fördelade på 27 900 personer.

2010 var motsvarande siffror 10 500 årsarbetskrafter, fördelat på 24 100 personer. (Skillnaden är inte statistiskt säkerställd). Källa: Jordbruksverket.

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen