Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Jobb-Karriär 27 mars

"Syns inte finns inte" - därför bör ni synas i sociala medier

De nya generationerna sköter stor del av sin kommunikation och sitt sociala liv via sociala medier.

– De tar för givet att de ska hitta information om företag och företagare där, både när det gäller köp och när de söker jobb, säger digitala strategen Pontus Staunstrup.

 Med de smarta telefonerna är det svårare att kontrollera anställdas nöjessurfande på arbetstid. Därför är det bättre att använda sig av surfen till sin egen fördel, tycker Pontus Staunstrup.
Med de smarta telefonerna är det svårare att kontrollera anställdas nöjessurfande på arbetstid. Därför är det bättre att använda sig av surfen till sin egen fördel, tycker Pontus Staunstrup. FOTO: Mostphotos

Hur gör man för att komma i gång och använda sociala medier i företaget och varför ska man göra det?

Pontus Staunstrup har stor erfarenhet av att bygga upp företags kommunikation i sociala kanaler. Han har bland annat jobbat med stora organisationer som Post Nord.

– Medielandskapet har förändrats och vi spenderar allt mer tid i sociala medier. Det man ser tydligt, är att medarbetare generellt har lättare att få genomslag än företaget självt, eftersom de upplevs som mer trovärdiga. Här kan man använda den yngre generationens kunskaper för att nå ut och synas, säger han.

Dra fördel av surfen

Han menar att man i dag, när nästan alla har en smart telefon, har mindre chans att påverka anställdas surfande som tidsfördriv. Därför bör man i stället använda sig av surfen till sin egen fördel.

– Unga människor som kommer ut i arbetslivet i dag, har levt med sociala medier som en naturlig del av vardagen under hela sitt vuxna liv. De tar för givet att de ska hitta information om företag där, både när det gäller köp av tjänst eller produkt, och när de söker jobb.

– De tar även med sig det tänket in i arbetslivet när de letar efter samarbeten och leverantörer, säger Pontus Staunstrup.

För varje år kommer andelen potentiella kunder och kontakter som tillhör den digitala generationen att öka.

Släpp gamla tankar

Att förbjuda kommunikation under arbetsdagen tycker han är fel väg att gå.

– Man gör det bara svårt för sig och berövar sig själv chansen att synas. Släpp gamla förlegade tankar på att ”man ska arbeta på arbetsplatsen” och dra nytta av surfen. Hjälp dem att kommunicera den bild av företaget som du vill nå ut med, säger han.

Den som fortsätter tänka bakåt, kommer med största sannolikhet att förlora kampen om de unga och därmed om framtidens arbetskraft och kunder.

– Det är svårare att nå fram med marknadsföring i dag än vad det var förr i tiden. Genom att avsätta lite arbetstid, och guida sina anställdas kommunikation om företaget, kan man nå ut i ett helt nytt sammanhang.

Pontus Staunstrups bästa tips

Fundera över var ni vill synas, välj en eller två kanaler till att börja med.

Berätta historier om människor/anställda och om företaget.

Försök förstå vad målgruppen tycker är viktigt, till exempel genom att titta på vad de gillar och delar.

Titta på företag som är duktiga på att synas i sociala medier, kanske någon som du själv följer och tycker är intressant.

Spana på vilka av deras inlägg som fått mycket uppmärksamhet. Ju mer du lär dig om vad som är bra och dåligt, desto bättre kan ni bli.

Testa er fram och ge det tid, ge inte upp för att ni inte får resultat direkt.

Sätt ihop en enkel guide för sociala medier i företaget med tips och riktlinjer.

Prata med varandra och diskutera inlägg och idéer så blir ni gemensamt delaktiga i synlighet och marknadsföring i sociala medier.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Till toppen