Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 19 oktober

Axfood slutar använda HVO-bränsle

Matbolaget Axfood med kedjorna Willys och Hemköp slutar att tanka varubilarna med HVO. Argumentet är att det är bättre för miljön.

FOTO: Oscar Segerström

I fjol kunde Axfood redovisa en minskad klimatpåverkan, vilket till stor del var resultatet av att de egna lastbilarna körde på syntetisk diesel, HVO.

Innehåller palmolja

I delårsrapporten för tredje kvartalet som presenteras i dag, torsdag, framgår att Axfood har beslutat att sluta använda HVO. Skälet är att bränslet innehåller palmolja och PFAD, som framställs av palmolja, vilket kan driva på skövlingen av regnskog.

”Utmaningen är att tillgången på hållbara alternativ är mycket begränsad. Detta innebär att Axfoods klimatpåverkan troligen kommer att öka under 2017, men långsiktigt tar Axfood ansvar för att driva utvecklingen av hållbara transporter framåt”, heter det i rapporten.

Under rubriken hållbar utveckling redovisar bolaget vidare att den ekologiska andelen av den totala livsmedelsförsäljningen under årets tre första kvartal uppgick till 6,8 procent. Målet är att 2020 ha en andel på 10 procent.

Pant på juiceflaskor

Försäljningen av vegetariska proteinersättare ökade till och med september med 29 procent. Som exempel på en framgångsrik produkt lyfter bolaget fram svampbollar med beskrivningen att det är en spännande vegansk innovation som alternativ till köttbullar.

Andelen Kravmärkt kött av den totala köttförsäljningen i bolagets butiker uppgick under årets tre första kvartal till 4,0 procent. Inom Hemköp var andelen mer än dubbelt så stor, 8,9 procent.

Från och med årsskiftet inför Axfood pant på juiceflaskor. Bolaget har också bestämt att slopa fruktpåsar av fossil plast till förmån för påsar gjorda av sockerrör.

Digital tillväxt sänkte rörelsemarginalen

Ekonomiskt redovisar bolaget en stabil utveckling under det tredje kvartalet. Omsättningen ökade med 6,7 procent till 11 578 miljoner kronor (10 853). Rörelseresultatet uppgick till 604 miljoner kronor (599).

Rörelsemarginalen sjönk något, från 5,5 procent till 5,2 procent. Det berodde enligt rapporten främst på satsningar på digital tillväxt.

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Till toppen