Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 3 juli

Coop fällda för vilseledande marknadsföring

Förra året stämde Svenskt Växtskydd Coop för vilseledande marknadsföring i reklamfilmerna ”Ekoeffekten” och ”Amelia testar ekoeffekten”. Nu har marknadsdomstolen valt att fälla kooperationen och ge Svenskt Växtskydd rätt på alla punkter.

 Coop har fällts för vilseledande och otillbörlig marknadsföring i reklamfilmer om ekologisk mat.
Coop har fällts för vilseledande och otillbörlig marknadsföring i reklamfilmer om ekologisk mat. FOTO: Coop

I maj 2016 stämde Svenskt Växtskydd Coop för vilseledande och otillbörlig marknadsföring. Stämningen gällde reklamfilmerna ”Ekoeffekten” och ”Amelia testar ekoeffekten”.

I dag den 3 juli meddelade Patent- och marknadsdomstolen sin dom i fallet och beskedet blev att Svenskt Växtskydd fick rätt på alla punkter.

– Det känns jätteskönt. Det har varit nervöst efter stämningen och rättegången. Därför är det glädjande att domstolen valde att gå på vår linje, säger Anders Normann, verksamhetsledare för Svenskt Växtskydd till Land Lantbruk.

Vite på 1 miljon kronor

Coop ska betala rättegångskostnaderna och döms till att betala vite på 1 miljon kronor om företaget på nytt marknadsför livsmedel på det sätt som beskrivs i reklamfilmerna eller visar de här filmerna på nytt. I filmerna påstås det bland annat att ekologisk mat odlas utan kemiska bekämpningsmedel och att ekologiskt odlade livsmedel är bättre och medför färre risker än konventionellt odlade livsmedel, vilket Svenskt Växtskydd ifrågasatte.

”Att låta Coop kommunicera att ekologisk mat skulle vara bättre är fel av många anledningar, inte minst för att det ger sken av att det alltid skulle vara bättre att välja importerad ekologisk mat framför den svenskproducerade. Det finns inget belägg för det. Det finns däremot belägg för att den svenska maten nästan alltid är bättre än den importerade ur miljösynpunkt samt att den svenska maten generellt innehåller mycket låga resthalter av bekämpningsmedel”, sade Anders Normann, i ett tidigare pressmeddelande.

Förbjuder felaktiga formuleringar

Coop förbjuds också vid vite på 1 miljon kronor att använda formuleringar som förekommer i reklamfilmerna, som exempelvis dessa fraser: ”vi äter insektsmedel”, ”vid konventionell odling används ofta bekämpningsmedel som minskar antalet växt- och djurarter och stör balansen i naturen” eller ”undersökningen visar att om man väljer ekologisk mat kan man minska halten av bekämpningsmedel i kroppen”.

Ett bakslag för Coop

Från Coops sida är man besviken över Patent- och marknadsdomstolens besked:

– Det är klart att vi är besvikna över att domen inte var på vår sida. Vi gjorde de här filmerna och redovisade öppet hur vi hade gjort studien som filmerna grundar sig på. Sedan ansåg domstolen att underlaget inte var tillräckligt. Nu får vi gå igenom domen ordentligt och ta ställning till om vi ska gå vidare och överklaga, säger Coops presschef Tobias Rydergren till Land Lantbruk.

På Svenskt Växtskydd blickar man nu framåt.

– Om den här domen kan bidra till att minska marknadsföring där man använder skrämseltaktik eller ovetenskapliga larm är det bra. Vi har inte varit ute efter att ge oss på ekoproducenterna. Vi är för svenskt jordbruk. Vi hoppas i stället att vi tillsammans kan arbeta framåt för att stärka svensk livsmedelsproduktion oavsett vilken produktionsform som används, säger Anders Normann.

Texten uppdateras

LÄS MER: Anders Sundström lämnar Coop

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen