Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 20 april

Eko och vego ökade inom Axfood

Dagligvarubolaget Axfood med kedjorna Hemköp och Willys inför vegetarisk tillväxt som ett nytt nyckeltal i kvartalsrapporteringen. Under årets första tre månader var den vegetariska tillväxten 30 procent.

Bild 1/3 FOTO: Beatrice Palm
Bild 2/3 FOTO: Ann Lindén
Bild 3/3 FOTO: Mostphotos

Tidigare har Axfood informerat om den vegetariska tillväxten årsvis, men ska nu göra det kvartalsvis, som ett nyckeltal. Med start i den första delårsrapporten för 2017 som presenteras i dag, torsdag, vill bolaget därmed tydliggöra det vegetariska utbudet.

Under årets tre första månader lanserades exempelvis fyra nya vegetariska varor under eget märke.

Ekoförsäljning ökar

Den ekologiska försäljningen ökade under perioden med 6 procent jämfört med 2016. Ekoandelen av den totala livsmedelsförsäljningen i koncernen var därmed 7,3 procent. Hemköp nådde en ekologisk andel på 10 procent, vilket är i nivå med Axfoods övergripande mål fram till 2020.

Försäljningen av varor under eget märke, emv, uppgick under slutet av kvartalet till 28,4 procent.

Andelen Kravmärkt kött av den totala köttomsättningen var 4,5 procent. Inom Willys var den andelen 3,0 procent och inom Hemköp 9,7 procent.

Pant på plastpåsar

Ytterligare ett steg i arbetet för hållbara lösningar är att Hemköpskedjan blir först ut på den svenska dagligvarumarknaden med pant på plastpåsar. I ett pilotprojekt höjs priset på plastpåsarna med 50 öre, men 1 krona betalas tillbaka i pant.

Axfoodkoncernen under ledning av nytillträdde vd:n Klas Balkow redovisar för första kvartalet en ökning av nettoomsättningen med 3,2 procent till 10 639 miljoner kronor. Rörelseresultatet sjönk från 408 miljoner kronor i fjol till 397 miljoner kronor i år.

Resultatförsämringen förklaras kortsiktigt bland annat av Axfoods satsningar på e-handel och köpet av mat.se under första kvartalet.

Till toppen