Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 21 januari

EU slopar plan att öka köttkonsumtion

Det blir ingen EU-finansierad reklamkampanj för ökad köttkonsumtion. EUs jordbrukskommissionär Phil Hogan tvingas skrota PR-planen som väckt protester från miljörörelsen.

FOTO: OLIVIER HOSLET

Phil Hogan körs över av den övriga i EU-kommissionen, som istället satsar 15 miljoner euro på att marknadsföra hållbar livsmedelsproduktion. Det var i höstas som Hogan tillkännagav sin plan för att lyfta fram det EU-producerade lamm- och nötköttets höga kvalitet. Han lanserade samtidigt förslaget om ett nytt stödpaket som skulle motverka den negativa publicitet som drabbat köttbranschen i samband med klimatdebatten.

Förespråkar vegetarisk kost

Men istället gav Hogans kött-stöd upphov till ännu en kritikerstorm. Från medlemmar i Europaparlamentets gröna grupp restes krav på hans avgång.

I november skrev 24 av parlamentets ledamöter ett brev till kommissionen där vikten av minskad köttkonsumtionen framhölls, bland annat med hänvisning till hälsa och miljö. Istället borde kommissionen marknadsföra hälsosam och hållbar vegetarisk diet, ansåg parlamentarikerna.

Miljoner till kompromiss

I förra veckan fick de svar. Kommissionen är fullt medveten om behovet av att reducera jordbrukssektorns påverkan på miljön, skriver EU-kommissionens vice ordförande Frans Timmermans. Han understryker samtidigt att jordbrukets utsläpp av växthusgaser har reducerats med 21 procent mellan 1990 och 2014.

EU-kommissionen väljer nu att gå en medelväg och rikta 15 miljoner euro till åtgärder som ska stödja en mängd olika jordbruksprodukter som framställs med hållbara metoder.

Till toppen