Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 11 augusti

Konkurrensen i livsmedelskedjan studeras

Det har gått sex år sedan konkurrensen i den svenska livsmedelskedjan studerades närmare. Nu är det dags igen, anser regeringen. Utgångspunkten är att främja genomförandet av den svenska livsmedelsstrategin.

 Regeringen vill bland annat utreda förekomsten av otillbörliga affärsmetoder och effekten av utvecklingen med kedjornas egna varumärken. Arkivbild.
Regeringen vill bland annat utreda förekomsten av otillbörliga affärsmetoder och effekten av utvecklingen med kedjornas egna varumärken. Arkivbild. FOTO: Frida Jonson

Konkurrensverket ska på regeringens uppdrag analysera konkurrenssituationen och funktionssättet hos marknaden för livsmedelsproduktion och livsmedelshandel. Det sker inom ramen för livsmedelsstrategins strategiska område mål och marknad.

Enligt verket är upplägget brett och sträcker sig utöver de väl dokumenterade problemen med hög marknadskoncentration i flera led.

Sex år sedan

Senast Konkurrensverket granskade marknaden var 2011, då Eskil Erlandsson (C) var landsbygdsminister. Verket har påbörjat en genomgång av vilka delar av marknaden som utifrån utvecklingen sedan dess behöver en fördjupad analys.

Intervjuer har gjorts med branschorganisationer, livsmedelstillverkare och tongivande företag inom detaljhandeln.

Belyser förhållanden

Regeringen och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) vill att Konkurrensverket ska belysa en rad förhållanden på marknaden för livsmedel och jordbruksprodukter, bland annat förekomsten av otillbörliga affärsmetoder och effekten av utvecklingen med kedjornas egna varumärken, EMV. Annat som ska kartläggas är konsekvenserna av digitalisering och e-handel samt vad som kan göras för att stärka de mindre företagens ställning i leverantörskedjan.

Främja konkurrens

Utgångspunkten för Konkurrensverket är att bidra till livsmedelsstrategin genom att främja en livlig konkurrens i alla led av marknaden. I höst bjuder myndigheten in till rundabordssamtal för synpunkter på inriktningen i det fortsatta arbetet.

Verket får knappt ett år på sig. Senast den 21 juni 2018 ska uppdraget redovisas till regeringen.

LÄS MER: Nytt åtgärdspaket för ökad konkurrenskraftLÄS MER: Äntligen ny lag om upphandlingarLÄS MER: Konkurrensverket ska granska mejeribranschen

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 157:- /mån

Prenumerera på Land Lantbruk

  • Du får 3 tidningar varje vecka + tillgång till digitalt innehåll
  • Land Lantbruk med Skogsbruk – Sveriges största fack- och nyhetstidning inom jord och skog
  • Land – Sveriges gladaste veckotidning
Till toppen