Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 5 november

Markvänlig trend på Agritechnica

Vi tar en titt på några av de markvänliga nyheterna på Agritechnica. Med ganska olika angreppsätt försöker de minska de skador på marken olika fältarbeten vållar.

 Fendts VarioPull är en hitchkrok som i arbete dras närmare bakaxeln. När hävstången som bär redskapsvikten minskar förlorar framaxeln mindre vikt till bakaxeln. Då behövs färre frontvikter, och en lättare traktor kan köras med lägre, markvänligare däcktryck. Med företagets däcktrycksregleringssystem optimeras däcktrycket för varje arbete. Tillverkaren utlovar 5 procent mindre markpackning, slirning och bränsleförbrukning och lika mycket större avverkning. Övre bilden visar hitchen i normalläge...
Bild 1/11 Fendts VarioPull är en hitchkrok som i arbete dras närmare bakaxeln. När hävstången som bär redskapsvikten minskar förlorar framaxeln mindre vikt till bakaxeln. Då behövs färre frontvikter, och en lättare traktor kan köras med lägre, markvänligare däcktryck. Med företagets däcktrycksregleringssystem optimeras däcktrycket för varje arbete. Tillverkaren utlovar 5 procent mindre markpackning, slirning och bränsleförbrukning och lika mycket större avverkning. Övre bilden visar hitchen i normalläge...
 ... och den undre hur hitchen i arbetsläge ger en jämnare viktfördelning mellan axlarna.
Bild 2/11 ... och den undre hur hitchen i arbetsläge ger en jämnare viktfördelning mellan axlarna.
 Spruthjulen bär stora laster i hög fart på väg till fält. I fältfarter kring 8 km/tim räcker lägre markvänligare tryck liksom på väg hem. Då behövs en däcktrycksregleringsautomatik som Horschs ATP Control, adaptiv däcktryckskontroll, på sprutan. Beroende på aktuell tankfyllnadsgrad och fart på väg och i fält anpassas däcktrycket kontinuerligt och automatiskt för att minimera markskadorna och maximera körsäkerheten på väg.
Bild 3/11 Spruthjulen bär stora laster i hög fart på väg till fält. I fältfarter kring 8 km/tim räcker lägre markvänligare tryck liksom på väg hem. Då behövs en däcktrycksregleringsautomatik som Horschs ATP Control, adaptiv däcktryckskontroll, på sprutan. Beroende på aktuell tankfyllnadsgrad och fart på väg och i fält anpassas däcktrycket kontinuerligt och automatiskt för att minimera markskadorna och maximera körsäkerheten på väg.
 Traktordatorers många möjligheter kan förvirra föraren. Claas självinstruerande Cemossystem ska hjälpa föraren att ställa in traktor och redskap på bästa sätt. Systemet ger kontinuerligt förslag på bättre inställningar före start och under arbete. Vilka förslag systemet ger beror på om föraren accepterat föregående förslag eller ej. En bättre justerad kombination av redskap och traktor ger möjlighet att spara både bränsle och markpackning.
Bild 4/11 Traktordatorers många möjligheter kan förvirra föraren. Claas självinstruerande Cemossystem ska hjälpa föraren att ställa in traktor och redskap på bästa sätt. Systemet ger kontinuerligt förslag på bättre inställningar före start och under arbete. Vilka förslag systemet ger beror på om föraren accepterat föregående förslag eller ej. En bättre justerad kombination av redskap och traktor ger möjlighet att spara både bränsle och markpackning.
 Hjulvikter är ett sätt att ta till vara traktrons dragkraft. Tyvärr är de svårhanterliga. John Deeres EZ Ballast-hjulvikter gör monteringen med pallgafflar till ett enmansjobb, på plats säkras vikterna med snabbspännare.
Bild 5/11 Hjulvikter är ett sätt att ta till vara traktrons dragkraft. Tyvärr är de svårhanterliga. John Deeres EZ Ballast-hjulvikter gör monteringen med pallgafflar till ett enmansjobb, på plats säkras vikterna med snabbspännare.
 Med en korsning mellan däck och band, PneuTrac, ska Trelleborg göra körning i trånga och branta frukt- och vinodlingar mer markvänliga mot grödornas rötter. Breda hjul eller dubbelhjul går inte att använda. Enligt tillverkaren ska däcket även ge fördelar i "lerig terräng". Pneutrac ska kombinera köregenskaper och komfort hos däck med dragförmågan hos band.
Bild 6/11 Med en korsning mellan däck och band, PneuTrac, ska Trelleborg göra körning i trånga och branta frukt- och vinodlingar mer markvänliga mot grödornas rötter. Breda hjul eller dubbelhjul går inte att använda. Enligt tillverkaren ska däcket även ge fördelar i "lerig terräng". Pneutrac ska kombinera köregenskaper och komfort hos däck med dragförmågan hos band.
 En zigzagformad Pickuppsträngläggare anses ge mindre jordinblandning i fodret. Nu kommer två nya maskiner på marknaden, österikiska Reiter Respiro och Kuhn Merge Max. Respiro har en flexibel pickup för bättre markföljning. Den består av separata plastelement med stålfjädrar mellan. Pickuppdiametern är bara 33 centimeter för att lättare ta upp kortstråigt material och över den finns en haspelrotor som hjälper grönmassan in på bandet.
Bild 7/11 En zigzagformad Pickuppsträngläggare anses ge mindre jordinblandning i fodret. Nu kommer två nya maskiner på marknaden, österikiska Reiter Respiro och Kuhn Merge Max. Respiro har en flexibel pickup för bättre markföljning. Den består av separata plastelement med stålfjädrar mellan. Pickuppdiametern är bara 33 centimeter för att lättare ta upp kortstråigt material och över den finns en haspelrotor som hjälper grönmassan in på bandet.
 Kuhn har av och till arbetat med pickuppsträngläggare under många år. Maskinerna har bland annat sålts i USA. På Agritechnicka visar man nya Merge Maxx 950 SE.
Bild 8/11 Kuhn har av och till arbetat med pickuppsträngläggare under många år. Maskinerna har bland annat sålts i USA. På Agritechnicka visar man nya Merge Maxx 950 SE.
 Liksom Agco består Kverneland i dag av en rad sammanköpta tillverkare. Till Agritechnica visar man IsoMatch FarmCentre, ett molnbaserat hanteringssystem för maskinflottor. Det fungerar även med märkesblandade flottor. Via centret kan driftledaren uppdatera förarnas jobblista eller kontrollera maskindata som kapacitet och bränsleförbrukning på distans. I Farmcenter kan data även lagras och behandlas.
Bild 9/11 Liksom Agco består Kverneland i dag av en rad sammanköpta tillverkare. Till Agritechnica visar man IsoMatch FarmCentre, ett molnbaserat hanteringssystem för maskinflottor. Det fungerar även med märkesblandade flottor. Via centret kan driftledaren uppdatera förarnas jobblista eller kontrollera maskindata som kapacitet och bränsleförbrukning på distans. I Farmcenter kan data även lagras och behandlas.
 En kultivatortrallrik med kraftig zigzagprofil ska låta Väderstads kompakta tallriksredskap Carrier ge en bättre genomskärning samt inblandning av stora växtrestmängder i rapsstubb och mellangrödor. Tallriken, CrossCutter, har 45 centimeters diameter och gör en grund men intensiv bearbetning till falsk såbädd i upp till 20 km/tim.
Bild 10/11 En kultivatortrallrik med kraftig zigzagprofil ska låta Väderstads kompakta tallriksredskap Carrier ge en bättre genomskärning samt inblandning av stora växtrestmängder i rapsstubb och mellangrödor. Tallriken, CrossCutter, har 45 centimeters diameter och gör en grund men intensiv bearbetning till falsk såbädd i upp till 20 km/tim.
 Världens största traktortillverkare, indiska Mahindra presenterar tre nya traktorserier. Mahindra tillverkade i fjol 228000 traktorerna varav 12000 exporterades. I Indien är företaget en verklig fulliner, vid sidan av alla typer av maskiner som turkiska Erkunttraktorer och tröskor från Sampo och Mitsubishi säljer man även utsäde och förnödenheter samt finansiering.
Bild 11/11 Världens största traktortillverkare, indiska Mahindra presenterar tre nya traktorserier. Mahindra tillverkade i fjol 228000 traktorerna varav 12000 exporterades. I Indien är företaget en verklig fulliner, vid sidan av alla typer av maskiner som turkiska Erkunttraktorer och tröskor från Sampo och Mitsubishi säljer man även utsäde och förnödenheter samt finansiering.

En och annan har säkert muttrat över över packade jordar och slirande däck i höst. Desto bättre visar flera tillverkare hjälpmedel för att minimera markskadorna på höstens stora teknikutställning Agritechnica i tyska Hannover.

Intressant nog angriper tillverkarna problemet markpackning på helt olika sätt. Trelleborg med ett nyttt däckskoncept, Horsch visar en smart däcktrycksreglering, något som är enklare att lösa på en spruta med smala däck än på flytgödseltunnor.

Fendts hitchkrok och Claas Cemos utnyttjar båda traktorns grundläggande geometri på nya sätt medan John Deere gör det enklare att snabbt anpassa traktorns vikt till det kommande fältarbetets behov.

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 171:- /mån

Prenumerera på Land Lantbruk

  • Du får 3 tidningar varje vecka + tillgång till digitalt innehåll
  • Land Lantbruk med Skogsbruk – Sveriges största fack- och nyhetstidning inom jord och skog
  • Land – Sveriges gladaste veckotidning
Till toppen