Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 20 april

Nytt märke för svensk mjölk

Ett år efter premiären för den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige lanseras en ny variant av märket: Mjölk från Sverige.

För precis ett år sedan, den 20 april 2016, klippte landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) banden för de första produkterna med märkningen Från Sverige. I dag har cirka 7 000 varor från drygt 120 företag försetts med det blågula märket. Under det första året har fisk, vilt och drycker inkluderats i ursprungsmärkningen.

Från Sverige kompletterades tidigt med märkningen Kött från Sverige och nu i samband med ettårsdagen tillkommer alltså ett tredje märke, Mjölk från Sverige.

– Det är ett uttryck för att mjölk och kött ligger väldigt högt hos konsumenterna när det gäller önskan att ha svenska råvaror. I sammansatta produkter som exempelvis smaksatt yoghurt blir det här ett tydliggörande av mjölkens ursprung. Det är en bra komplettering ur ett konsumentperspektiv, säger Maria Forshufvud, vd för bolaget Svenskmärkning, som ägs av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

Enligt henne kommer Svenskmärknings regler framöver att ställa tydligare krav på att ursprung också framgår på förpackningen på sammansatta varor.

– Det handlar om transparens och att möta konsumenternas förväntan. Informationen på förpackningar ligger i linje med reglerna för märkeslagstiftningen.

Märket Mjölk från Sverige är så nytt att det ännu inte finns på några produkter i landets livsmedelsbutiker. Förutom ren mjölk och till exempel yoghurt är ost en produkt som kan vara naturlig att märka på det sättet, konstaterar Maria Forshufvud.

– Företagen får själva avgöra om de vill använda Mjölk från Sverige eller Från Sverige. En väldigt viktig del i detta är att samtliga våra tre märken har exakt samma regelverk, säger hon.

Vad säger mejerierna om märkningen?

– Jag hoppas att de ser den som ett stöd och ett förtydligande. Alla mejerier är mycket välkomna att använda en märkning som gör det enklare för konsumenterna.

De grundläggande kriterierna för svenskmärkningen

  • Alla djur är födda, uppfödda och slaktade i Sverige. Odling sker i Sverige. 

  • All förädling och packning sker i Sverige 

  • I sammansatta produkter är minst 75 procent svenskt. Korv, bröd och fruktyoghurt är några exempel. 

  • Kött-, ägg-, fågel-, fisk-, skaldjurs- och mjölkråvara är 100 procent svensk, även i 
sammansatta produkter. 


Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Till toppen