Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 13 april

Nytt samarbetsavtal dyrt för stuteri

I spåren av försämringarna inom Postnord har Svenska Hingsthållare skrivit samarbetsavtal med ett privat bolag för distribution av transportsperma. Lena Zeiloth vid Eklunda stuteri i Örebro konstaterar att det nya systemet innebär väsentligt högre kostnader.

 Eklunda stuteri i Örebro är en del av den svenska hästaveln. Företagare Lena Zeiloth är beroende av snabba leveranser och mycket kritisk till regeringens beslut om nya rutiner för Postnord.
Eklunda stuteri i Örebro är en del av den svenska hästaveln. Företagare Lena Zeiloth är beroende av snabba leveranser och mycket kritisk till regeringens beslut om nya rutiner för Postnord.

Eklunda stuteri är ett familjeföretag med sex helårsanställda. Det drivs av Lena Zeiloth och hennes make Benny. Verksamheten är som en del av hästaveln i Sverige helt beroende av fungerande leveranser.

”Ganska förskräckligt”

Eklunda säljer sperma till stationer runt om i landet från sex uppstallade hingstar. Stuteriet tar också emot sperma från både svenska och utländska stationer.

– Vi servar totalt 400–500 ston per år. Huvuddelen är inom Sverige och berörs alltså av den här försämringen. Jag tycker att det är ganska förskräckligt att samhällsbärande funktioner monteras ned en efter en, säger Lena Zeiloth.

Två dygns leveranstid inget alternativ

Färsk hästsperma måste levereras inom 24 timmar för att vara användbar. En leveranstid på två dygn är inget alternativ.

Föreningen Svenska Hingsthållare med ett 40-tal medlemsstuterier har därför inlett ett samarbete med bolaget Mats Hästtransport för att säkra tillgången på sperma.

– Det är många som har jobbat jättehårt med det och vi hoppas att det ska fungera på ett tillfredsställande sätt. Det är fortfarande en teoretisk modell och det blir mycket mer kostsamt, säger Lena Zeiloth.

Både avsändande och mottagande stationer har enligt henne investerat ekonomiskt i systemet som drar i gång i mitten av april.

– Att skicka en låda med bil kommer i runda slängar att kosta 750 kronor mot tidigare 300 kronor. Ska lådan gå med flyg rör det som om cirka 900 kronor i stället för 300 kronor.

Kan innebära färre betäckningar

Lena Zeiloth bedömer att Postnords längre leveranstider kan bidra till en minskning av antalet betäckningar. Hon pekar på att de som har hästuppfödning i mindre skala kan få svårt att klara de ökade transportkostnaderna.

Överlag är hon starkt kritisk till det politiska beslutet bakom Postnords nya rutiner, som hon anser diskriminerar svenska glesbygdsföretag och utarmar landsbygden. Argumentet om värdet av att dra ner på flygtransporterna ger Lena Zeiloth inget för.

– Hela förändringen är en skrivbordsprodukt. Man pratar om mindre flygtid för miljöns skull, vilket innebär att mycket mer kommer att gå med bil över långa sträckor. I vår sektor blir det ingen positiv miljöpåverkan utan precis tvärtom.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 171:- /mån

Prenumerera på Land Lantbruk

  • Du får 3 tidningar varje vecka + tillgång till digitalt innehåll
  • Land Lantbruk med Skogsbruk – Sveriges största fack- och nyhetstidning inom jord och skog
  • Land – Sveriges gladaste veckotidning
Till toppen