Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 16 april

Oatly utmanar mjölken i USA

Oatly ökar produktionen av havredryck med 50 procent. Orsaken är att amerikanska konsumenter fått sådan smak för drycken att caféer i landet inte kan hålla jämn takt med efterfrågan.

 Oatly:s VD Toni Petersson.
Oatly:s VD Toni Petersson. FOTO: Anders Ingvarsson

I USA har havredrycken gjort succé och allt fler väljer bort mejeriprodukter till kaffet. Efterfrågan har varit så stor att många kaffeförsäljare sålt slut och ibland stått i veckor med tomma lager. Det skriver Bloomberg Pursuits.

För att möta efterfrågan planerar Oatly att öka sin produktion av havredryck med hela 50 procent till sommaren.

Mejerimarknaden förlorar andelar

I flera år har mejerimarknaden fått lämna ifrån sig marknadsandelar till fördel för växtbaserade produkter och trenden ser ut att fortsätta. Enligt analysföretaget Euromonitor kommer utvecklingen i USA att fortsätta på samma spår under resten av 2018.

Då beräknas mjölkförsäljningen sjunka med 1,2 procent medan försäljningen av växtbaserade alternativ spås att stiga med 3 procent under samma period.

Succé på två år

Oatly tog sig in på den amerikanska marknaden under 2016 genom det Chicago-baserade företaget Intelligentsia. I dag finns Oatlys havredryck hos fler än tusen av landets kaffeförsäljare. Och den som vill ha den växtbaserade drycken i kaffet får vara beredd på att betala extra – Intelligentsia tar 50 cent för beställningar med växtbaserad dryck, skriver Bloomberg Pursuits.

LÄS MER: Oatlys VD om kaxigheten och reklamen: ”Vi har inte startat något mjölkkrig”Oatly kräver granskning av skolmjölksstödetKaffet draglok för Oatly i USA

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Till toppen