Gå till innehåll

Vi ber om ursäkt

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 17 januari

Ökad ekoexport kräver större lokal närvaro

Den svenska exporten av ekologiska livsmedel släpar efter. Om den ska öka krävs en större lokal närvaro i länderna man säljer till, menar branschorganisationen Organic Sweden.

 Bär ligger i Sveriges ekologiska exporttopp.
Bär ligger i Sveriges ekologiska exporttopp. FOTO: Mostphotos

Från en låg nivå ökar exporten av svenska ekologiska livsmedel, visar en färsk rapport från konsultföretaget Macklean.

Det totala värdet beräknas till 1,2 miljarder kronor vilket motsvarar 2,4 procent av Sveriges totala livsmedelsexport som 2016 uppgick till 47,6 miljarder kronor. Andelen kan jämföras med att ekologiska livsmedel har 9 procent av hemmamarknaden. Fisk och skaldjur, som huvudsakligen vidareexporteras från Norge, ingår inte i statistiken.

Ökning runt 10 procent

27 svenska livsmedelsföretag har bidragit med data till Mackleans kartläggning. Att exporten har stigit med 20 procent jämfört med den föregående rapporten beror till hälften på ett ökat rapporteringsunderlag. Den verkliga ökningen är snarare runt 10 procent.

På hemmamarknaden är Krav det dominerande certifieringsorganet men när det gäller livsmedel som går på export från Sverige inskränker sig Kravs andel till 40 procent.

Kinesiska marknaden intressant

Precis som många andra aktörer ser Organic Sweden den kinesiska marknaden som den mest intressanta för svensk livsmedelsexport. Andra marknader som identifieras som intressanta är Danmark, Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

De kategorier av livsmedel som främst exporteras från Sverige är kaffe, spannmål och bröd, bär och sylt, övrig dryck samt barnmat.

Saknar lokal närvaro

Det som svenska exportföretag framför allt saknar är lokal närvaro på sina exportmarknader för att skapa kundkontakter, skaffa kännedom om marknaden och bygga en positiv bild av Sverige som en trygg och säker livsmedelsproducent.

– I Kina finns en stor konsumentgrupp som är villig att betala extra för livsmedel som är ekologiska. Svenska produkter anses vara hållbara, hälsosamma, naturliga och trovärdiga. Är de dessutom ekologiskt certifierade så är det en garant för att mervärdena finns i produkterna, säger Charlotte Bladh André, VD för Organic Sweden.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen