Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 15 februari

Ungdomar väljer bort kött

Nästan var fjärde ungdom i Sverige undviker i någon utsträckning att äta kött och 9 procent ser sig som vegetarianer. Bland unga kvinnor är den andelen 13 procent. Ska det ändå vara kött på bordet vill ungdomar att det är svenskt.

Bild 1/2 FOTO: Mostphotos
Bild 2/2 FOTO: Mostphotos

Resultaten framgår av en undersökning som gjordes i oktober bland 16 000 personer mellan 15 och 24 år. Det är analysföretaget Ungdomsbarometern som har tittat närmare på hur de resonerar kring kost, hälsa och vilka attityder de har till kött.

Omvärldsanalytiker Lovisa Sterner presenterade undersökningen på inbjudan av organisationen Svenskt Kött på onsdagen. Hon slog fast att den vegetariska trenden är mycket tydlig. För knappt tio år sedan uppgav endast 3 procent av ungdomarna att de är vegetarianer.

Majoritet vill ha svenskt

Då var djurrätten den främsta bevekelsegrunden i den gruppen. I dag är det en blandning av att vilja värna om miljö, djurrätt, hälsa och hållbarhet.

Parallellt har det för de ungdomar som äter kött blivit alltmer betydelsefullt att veta varifrån råvaran kommer. Cirka 70 procent tycker att det är viktigt att köttet har svenskt ursprung.

– Det gäller både bland flexitarianer och bland dem som äter mycket kött, konstaterade Lovisa Sterner.

– Ungdomar känner sig också bekväma med kyckling, det anses lite lättare att hantera än rött kött.

Medvetna konsumenter

En generell slutsats i undersökningen är att dagens ungdomar är medvetna konsumenter, som hellre än att lyssna på forskare och experter hämtar information från vänner och personer de ser som förebilder i sociala medier. Kosten anses viktig för den egna identiteten.

Det är framför allt välutbildade unga kvinnor i storstadsområdena som läger vikt vid att göra medvetna val. Enligt undersökningen är den strävan inte lika stor bland yngre män på landsbygden.

Eko känns tryggt

Bland dem som bor med sina föräldrar uppger 70 procent att de är delaktiga i besluten om vilken mat som ska handlas.

– Ekologiskt pratar man om som en hygienfaktor – det ska bara finnas. Eko känns tryggt och bra och ska helst inte kosta något extra, sade Lovisa Sterner.

Inte förvånad

Elisabet Qvarford, VD för Svenskt Kött, förklarade att slutsatserna i undersökningen blir del i grunden för organisationens kommunikation med ungdomar om kött framöver.

Hon är inte förvånad över den kraftiga medvinden för vegetariskt.

– Den här trenden har vi sett under några år. Samtidigt går inte totalkonsumtionen av kött ner i Sverige och det återstår att se hur stor andel av ungdomarna som är vegetarianer om tio år. Trender växlar, sade Elisabet Qvarford.

Svenskt Kött kommer med start i höst att arbeta med skolinformation. Då lanseras också en digital köttskola för bland andra butikspersonal.

Till toppen