Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 19 april

Var fjärde handlade mat på nätet

Försäljningen av mat via internet växer så det knakar. I år väntas tillväxten bli 30 procent och en omsättning på 7,2 miljarder kronor.

Fler ratar den fysiska matbutiken.
Fler ratar den fysiska matbutiken. FOTO: Ann Lindén

Enligt rapporten Digital mathandel 2017 från intresseorganisationen Svensk Digital Handel är näthandeln med mat inne i den mest expansiva fasen hittills i branschens historia.

En omsättning på 7,2 miljarder kronor under 2017 skulle innebära en andel av den totala livsmedelsförsäljningen om 2,4 procent.

Fler e-handlar mat

– Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stora aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

Störst ökning

I fjol handlade var fjärde svensk konsument mat på internet och ingen annan bransch på nätet nådde upp till livsmedelshandelns försäljningsökning om 30 procent.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Till toppen