Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 19 april

Var fjärde handlade mat på nätet

Försäljningen av mat via internet växer så det knakar. I år väntas tillväxten bli 30 procent och en omsättning på 7,2 miljarder kronor.

Enligt rapporten Digital mathandel 2017 från intresseorganisationen Svensk Digital Handel är näthandeln med mat inne i den mest expansiva fasen hittills i branschens historia.

En omsättning på 7,2 miljarder kronor under 2017 skulle innebära en andel av den totala livsmedelsförsäljningen om 2,4 procent.

Fler e-handlar mat

– Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stora aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

Störst ökning

I fjol handlade var fjärde svensk konsument mat på internet och ingen annan bransch på nätet nådde upp till livsmedelshandelns försäljningsökning om 30 procent.

Till toppen