Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 25 augusti

Vego jämsides med kött

Rikstäckande Hemköpskedjan tar fasta på medvinden för vegetarisk mat och börjar presentera vego sida vid sida med köttet. Hållbarhetschef Åsa Domeij spår att den renodlade köttdisken på sikt kan försvinna och ersättas av en proteindisk.

 Vegetariskt och animaliskt ligger sida vid sida i Hemköps nya satsning.
Vegetariskt och animaliskt ligger sida vid sida i Hemköps nya satsning.

En undersökning som Hemköp lät göra i början av augusti visar att 27 procent av de svenska konsumenterna skulle välja mer vegetariskt om det fanns sådana alternativ bredvid de animaliska produkterna i butiken. Bland barnfamiljer är andelen 40 procent.

”Variera med vego” är namnet på Hemköps nya initiativ för där falafel exponeras bredvid köttbullarna, quorn bredvid kycklingen, vegofärs vid sidan av nötfärs och så vidare.

Resten av landet

Först ut är flaggskeppsbutiken Hemköp city i Stockholm, som hade nyöppning under torsdagen efter en flera månader lång ombyggnad. Under hösten flyttar konceptet in till fler Hemköpsbutiker i Stockholmsområdet och därefter till kedjans butiker i resten av landet.

– Det ska bli intressant att se kundreaktionerna, det handlar om att våga flytta handen och våga välja nytt, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef vid ägarbolaget Axfood.

Hon betonar att den växande efterfrågan på vegetariska alternativ långt ifrån är något fenomen bara i Stockholm eller andra större städer.

– Även Handlarn som är våra mindre butiker ute i landet får många förfrågningar. Förändringar i konsumenternas beteende sprids snabbt, inte minst tack vare sociala medier.

Bred uppgång

Åsa Domeij framhåller att uppgången för vegetariskt sker på bred front och att den omfattar omsorg om både klimatet, hälsan och djurhållningen. I förlängningen kanske den klassiska köttdisken är ett minne blott.

– I en spännande framtid kan vi ha en proteindisk i stället varifrån konsumenterna kan göra hållbara val.

I fjol ökade försäljningen av vegetariska produkter i Hemköps Stockholmsbutiker med cirka 50 procent. Den vegetariska vinden är här för att stanna, anser Åsa Domeij. Det innebär i sin tur goda möjligheter att utveckla odlingen av baljväxter i Sverige.

– Den nationella livsmedelsstrategin är positiv till växtförädling. Vi har exempelvis redan gula ärtor och gråärt, men det är en viktig sak att vi får fram fler sorter som passar för vårt klimat, säger Åsa Domeij.

Läs mer: Ungdomar väljer bort köttRekord för axfood

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen