Gå till innehåll

Vi ber om ursäkt

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ledare 16 september 2016

Ryckig energipolitik slår ut svenska biodrivmedel

Miljömärkning i all ära, men hur vore det att stimulera inhemsk produktion av miljövänliga drivmedel?

FOTO: Istock

Sverige ska bli ett av de första fossilfria välfärdsländerna i världen, sa statsministern vid pressträffen i förra veckan, då fyra ministrar presenterade vad Stefan Löfven kallade "den största klimatbudgeten i svensk historia".

Det låter ju ambitiöst. Men vad innehåller då det klimatpaket som ministrarna sa sig vara så stolta över? Ja, bland annat en satsning på fossilfria resor. Regeringen vill satsa 5,9 miljarder på underhåll av järnvägen – förvisso behövligt – men först 2019-2020, alltså efter nästa riksdagsval. Man skjuter till mer pengar till premier för supermiljöbilar och vill ha en miljömärkning av drivmedel.

Miljömärkning i all ära, men hur vore det att stimulera inhemsk produktion av miljövänliga drivmedel? Nyligen offentliggjorde Energimyndigheten en rapport som visade att samtidigt som förbrukningen av biodrivmedel ökar i Sverige minskar andelen för svenskproducerade biodrivmedel och importberoendet ökar.

I Blekinge Läns Tidning berättas om företaget Ecobränsle i "politikernas berg- och dalbana". Företaget, startat av åtta skånska lantbrukare, producerar biodrivmedlet RME, som kan ge 66 procent mindre utsläpp av koldioxid jämfört med diesel. Hösten 2014 gick produktionen på högvarv i anläggningen i Karlshamn. Men i januari 2015 kom dråpslaget i form av skatt på RME, och Ecobränsle tappade 75 procent av försäljningen. När skatten 2016 höjdes ytterligare fortsatte försäljningen neråt. Nu handlar bolaget med HVO, som tack vare att det görs på avfall är skattebefriat.

Men produkten importeras från Finland. Och att starta egen produktion av HVO? Nej, inte med dagens ryckiga energipolitik, investeringen är alldeles för stor.

På samma sätt som med RME har marknaden för etanol punkterats av skattehöjningar. EU tillåter inte överkompensation av miljöbränslen i förhållande till fossila bränslen, har regeringen motiverat skatterna.

Sverige har stora möjligheter att producera fossilfria drivmedel. Men då krävs långsiktiga spelregler så att företag törs satsa. Den svenska regeringen borde gå före och visa vägen i stället för att lydigt böja sig för EU.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen