Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Politik 9 november

EU miljardsatsar på stärkt konkurrenskraft

EU satsar 188,6 miljoner euro, motsvarade cirka 1,8 miljarder kronor, på stöd till olika kampanjer som ska stärka jordbrukets konkurrenskraft under 2018. Pengarna kommer gå att söka i början av nästa år.

FOTO: Anders Ingvarsson

Målet med satsningen är att med säljfrämjande åtgärder öka exporten på marknader med stor potential, som Kina, Japan, Sydkorea, USA och Kanada.

På EUs interna marknad är syftet att informera konsumenterna om EUs produkter, särkilt de produkter som omfattas av EUs kvalitetsordningar som bland annat skyddade ursprungsbeteckningar, enligt ett pressmeddelande från Jordbruksverket.

Organisationer – inte enskilda företag

Pengarna, som kommer att utlysas någon gång i januari 2018, ska gå till organisationer – enskilda företag kan inte ansöka om stöd. Organisationer som beviljas stöd får 70-85 procent av kostnaden för kampanjen betald av EU.

För att få stöd för kampanjer i Sverige behöver man samarbeta med en utländsk organisation, kravet gäller dock inte vid information om goda kostvanor eller EUs kvalitetsordningar.

Öronmärkta pengar

79 miljoner euro är reserverade för samarbeten mellan organisationer i olika medlemsländer. 6 miljoner euro är öronmärkta för att lyfta fram hållbarhetsaspekterna av lamm- och getköttsproduktion och 8 miljoner euro ska stärka konsumtionen av frukt och grönt.

Här kan du läsa mer om stödet.

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Till toppen