Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 12 november

Markvänligt och trafiksäkert med automatisk däcktrycksreglering

Lågt tryck i fält ökar kapaciteten samtidigt som markskadorna hålls i schack. Det och säkrare framkomlighet på vägarna fick Kenneth Karlsson att skaffa automatisk däcktrycksreglering på traktorn.

 Framför SeedHawksåmaskinen är däcktrycket 0,6 bar, men på riksvägen i bakgrunden hela 1,8 bar.
Framför SeedHawksåmaskinen är däcktrycket 0,6 bar, men på riksvägen i bakgrunden hela 1,8 bar.

Däcktrycksreglering gör det enkelt att ha rätt däcktryck till varje arbete. Kenneth Karlsson på Enköpings Maskinstation valde till däcktryckregleringen VarioGrip på sin nya Fendt 828 Vario. Den drar en sexmeters Rapid eller en åttameters SeedHawk.

– Jag ville slippa dubbelmontage på traktorn men ändå kunna köra med markvänliga tryck.

Ett vägbygge på riksväg 70 satte extra fokus på transportbredden.

– Sträckan ska bli trefältsväg. Under byggtiden är filerna smalare än en traktor med dubbelmontage, det blev omöjligt att ta sig fram.

Sparar bränsle

Däcktrycksregleringen låter Kenneth ha 0,6 bar i fält, men 1,5-2,0bar på väg. Rätt tryck sparar bränsle både i fält och på väg.

– Det lägsta trycket som går att ställa in i VarioGrip är 0,6 bar. Men i fält godkänner Trelleborg tryck ned till 0,4 bar, så jag hoppas programvaran uppdateras. I dubbelmontagen hade jag 0,8 bar konstant.

FAKTA: Däcktryckreglering VarioGrip

Pris: 138 000 kr exkl moms.

Tid: Tryckhöjning från 0,6 till 2,0 bar ta 10 min på Kennet Karlssons Fendt 828.

Framdäck: Fälttryck, bar: 710/60R30, vägtryck, bar: 0,6, 2,0.

Bakdäck: Fälttryck, bar: 900/60R38, vägtryck, bar: 0,6, 1,8.

 Kenneth Karlsson, Enköpings Maskinstation AB.
Kenneth Karlsson, Enköpings Maskinstation AB.

Går snabbt ställa in nytt tryck

Att höja trycket tar omkring tio minuter.

– Jag ställer in vägtryck på skärmen ett par minuter innan jag sått klart. Sedan städar jag ur och ställer om såmaskinen innan jag kör upp på vägen. Då är det vägtryck i däcken. Att sänka trycket från väg till fält går dubbelt så fort.

Framför sexmetersrapiden kör Kenneth med 0,7-0,8 bar. Såmaskinen går tungt och han vill inte riskera att däcken snurrar på fälgen.

 De önskade däckstrycken matas in via skärmen, sedan räcker det att trycka på en skärmknapp så skiftar VarioGrip trycket i däcken.
De önskade däckstrycken matas in via skärmen, sedan räcker det att trycka på en skärmknapp så skiftar VarioGrip trycket i däcken.

På Fendt 1000-serie kan reglerstystemet mer och kallas VarioGrip Assistant. I det lägger man in frontvikter, hjulvikter och önskade hastigheter, sedan ställer programmet själv in rätt däcktryck.

– Grip Assistant vore trevligt att ha även på 828, säger Kenneth. Men VarioGrip-regleringen gör att jag som flyttar mycket på väg tar mig fram mycket lättare, utan att bli mycket mindre markvänlig.

 Fendt däcktryckreglering VarioGrip (rött). Luft från en kompressor på traktorn förs till däcket via svivlar på drivaxlarna.
Fendt däcktryckreglering VarioGrip (rött). Luft från en kompressor på traktorn förs till däcket via svivlar på drivaxlarna.

FAKTA: Så fungerar VarioGrip

Däcktrycksregleringen VarioGrip justerar under körning däcktrycket efter förarens val. Tryck mellan 0,6 och 2,5 bar kan ställas in.

Med lågt tryck i fält slirar traktorn bort mindre energi. 0,8 bar istället för 1,3 sparar 5 procent bränsle och ökar avverkningen. Det kan ge en läglighetsfördel.

Med högt tryck på väg, 2,4 bar i stället för 1,5, spar man ett par procent bränsle och gör att traktorn rullar snabbare med samma lass.

 Tryck i en styrledning (grön) öppnar ventilen på däcket när trycket ska ändras. Normalt är svivlarna trycklösa för att slitas mindre. Däcksluften (blått) förs genom en annan ledning till ventilen och däcket.
Tryck i en styrledning (grön) öppnar ventilen på däcket när trycket ska ändras. Normalt är svivlarna trycklösa för att slitas mindre. Däcksluften (blått) förs genom en annan ledning till ventilen och däcket.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 171:- /mån

Prenumerera på Land Lantbruk

  • Du får 3 tidningar varje vecka + tillgång till digitalt innehåll
  • Land Lantbruk med Skogsbruk – Sveriges största fack- och nyhetstidning inom jord och skog
  • Land – Sveriges gladaste veckotidning
Till toppen