Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 15 april

Snabb service avgör maskinvalet

Snabb och kompetent service är viktigt för maskinhandlare som vill bygga och behålla goda relationer till sina lantbrukskunder. Det konstaterar en grupp civilekonomstudenter från Linköpings universitet som intervjuat ägare till 25 havererade jordbruksmaskiner.

Studenternas skulle i ett projekt bena ut hur maskinleverantörer handskats med haverier och hur det påverkade lantbrukarnas inställning till märke och återförsäljare. Det gällde allt från skurna vakuumpumpar, stenkörda eller brunna tröskor till blixtslagna torkdatorer och slutsatserna presenterades nyligen vid ett seminarium på företagsparken Vreta Kluster i Linköping.

Service framför varumärke

Som väntat var snabb, engagerad och kunnig service mycket viktigare än varumärket när lantbrukarens skulle byta utrustningen. Dåligt bemötande eller sen service ledde till att många bytte varumärke.

Ett av de 25 undersökta fallen handlade om en inte fullt färdigutvecklad specialmaskin som efter två år fungerade knackigt. Men på egen bekostnad skickade tillverkaren gång efter annan konstruktörer för att hjälpa kunden, som trots alla problem var fullt nöjd.

 Per Frankelius, Linköpings universitet.
Per Frankelius, Linköpings universitet. FOTO: LiU

Även en stenkörd tröska och en havererad turbokompressor fixades snabbt och med gott bemötande av verkstaden, vilket påtagligt dämpade kundernas irritation.

Tekniska hjälpmedel

Ryktets kraft visade sig när en leverantör misslyckades med att få en ny programvara att fungera med en konstgödselspridare. Ryktet nådde en lantbrukare som i stället valde ett konkurrentmärke.

 En av de 25 studentgrupperna bestod av Erik Tullander, Björn Markström och Simon Holmberg.
En av de 25 studentgrupperna bestod av Erik Tullander, Björn Markström och Simon Holmberg.

Allt fler lantbrukare förväntar sig att montören backas upp av tekniska hjälpmedel, som expertstöd via telefon, dator eller så kallad förstärkt verklighet då tillverkarens expert på en bild visar montören var felet finns.

Förtroenden som god service under lång tid byggts upp kan snabbt raderas av en jourmontör med en dålig dag. En mjölkningsrobots kamera havererade till exempel gång på gång, men byttes genast av ordinarie serviceman. Men när mjölkpumpen skar mitt i natten kom jourmontören först frampå dagen. Jourmontörens attityd raserade mycket av kundens tidigare tilltro till företaget.

En återförsäljare poängterade vikten av att behandla alla kunder lika men att göra rätt prioriteringar. Mitt i skörden bör exakthacken kanske gå före traktorn.

”Kommer att ställa helt nya krav”

Studenterna handleddes av Per Frankelius, som är universitetslektor vid Linköpings universitet. Han drog upp ett perspektiv mot framtiden på seminariet på Vreta kluster.

– För 40 år sedan var skördetröskan helt mekanisk, för 20 år sedan hade den avancerad elektronik och 2025 tror jag nog en del lantbrukare i stället investerar i ett antal skördetjänster, kompletterade med en fysisk vara. Den tjänstefieringen kommer att ställa helt nya krav på både serviceorganisationen och lantbrukaren.

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter .

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 171:- /mån

Prenumerera på Land Lantbruk

  • Du får 3 tidningar varje vecka + tillgång till digitalt innehåll
  • Land Lantbruk med Skogsbruk – Sveriges största fack- och nyhetstidning inom jord och skog
  • Land – Sveriges gladaste veckotidning
Till toppen