Arla växer med 800 miljoner i Sverige
Arla ökar omsättningen både internationellt och i Sverige, vilket framgår av det senaste årsbokslutet.
Arla ökar omsättningen både internationellt och i Sverige, vilket framgår av det senaste årsbokslutet.
Arla ökade omsättningen i Sverige med 800 miljoner kronor, till 13,7 miljarder kronor, enligt det senaste årsbokslutet. Som helhet i hela koncernen steg omsättningen 8,1 procent, till 10,3 miljarder euro under fjolåret, jämfört med året innan.
Arlas koncernchef Peder Tuborgh säger i ett pressmeddelande att företaget har levererat ett stabilt resultat som en följd av bra balans mellan varumärken, kategorier och marknader.
– Viktigast av allt var att vi därmed kunde betala ut ett betydligt högre mjölkpris till våra ägare och stärka vår balansräkning, vilket kommer att möjliggöra de stora investeringar som vi planerar 2018, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh i ett pressmeddelande.
Under 2017 ökade leverantörspriset på mjölk med 27,4 procent, till i genomsnitt 38,1 eurocent per kilo mjölk.
I Europa steg omsättningen 3,9 procent, till 6,57 miljarder euro. Under början av året drog Arla igång ett stort investeringsprogram med ambitionen att stärka konkurrenskraften genom effektivare produktion och samtidigt en offensiv satsning på ett antal produktsegment, däribland för utvinning av produkter med högre marginaler.
– Vi har introducerat innovativa mer klimatvänliga förpackningar för våra ekologiska produkter och ett flertal nya produkter. Under 2018 rullar vi ut det mest ambitiösa investeringsprogrammet någonsin i Sverige med målet att stärka konkurrenskraften för svenska mejerivaror, säger Patrik Hansson, Sverige-chef för Arla Sverige, i ett pressmeddelande.
LÄS OCKÅ: Årets stjärnvarumärke 2017 är Arla