Avant presenterar ny större kompaktlastare
Finska maskintillverkaren Avant lanserar en ny större serie kompaktlastare, 800, och satsar vidare på elektrisk drift.
Finska maskintillverkaren Avant lanserar en ny större serie kompaktlastare, 800, och satsar vidare på elektrisk drift.
Den helt nya kompaktlastarserien 800, som nyligen visades upp på Avants fabrik utanför Tammerfors, är så stor att den inte kan byggas med delar från de mindre serierna, som annars delar många komponenter.
800-serien kan lyfta 600 kilo mer och med sin förstärkta teleskopbom nå 47 centimeter högre. Den kan nu lyfta 1 900 kilo 3,5 meter upp. Och den väger ändå inte mer än drygt 2 500 kilo, vilket gör att den kan dras på ett släp efter pickupen.
– Nu når den upp när man vill tippa i fodermixern, säger försäljningsdirektören och arvtagaren Jani Käkelä, som tror att den kan vara något även för lantbrukare.
– Och du kan få den i ett basutförande utan hytt och andra tillbehör, som gör den mer attraktiv i pris.
Den nya serien kommer till att börja med i höst i Europa i modellen 860 med en Kohlermotor på 42 kilowatt. Målgruppen är förutom lantbrukare byggare, entreprenörer och industrier.
Har en Kohler KDI 1903 TCR 42 kW/57 hp turbobiesel som klarar EU steg V.
Hydrostatisk transmission with a hydraulisk drivmotor på varje hjul.
Bommen kan skjutas ut 825 millimeter och ger en max lyfthöjd på 3,5 meter.
Vikt med hytt cirka 2 700 kilo.
Avants kompaktlastare konkurrerar främst med mindre hjullastare, men Avant tycker att den gröna maskinen är mer mångsidig med sin teleskopbom och mer än 200 redskap.
Fabriken i Finland har ett investeringsprogram på 10 miljoner euro, vilket ska öka produktionen från 100 till 150 lastare i veckan. Pengarna har satsats på en ny laserskärare, ny bockningsmaskin och ny målerilinje. Hela monteringslinjen ska flyttas till den stora grannlokal som Avant köpte för några år sedan.
Man säger sig satsa på automation, men påfallande mycket bockas och svetsas fortfarande för hand.
– Vi vill att det ska vara enkelt. Du kan inte automatisera om delen är liten. Och är svetslängden kort går det snabbare för hand än med en robot, säger Juha Linnusmäki, som ansvarar för att utveckla produktionen.
Avant satsar också stort på att erbjuda eldrivna kompaktlastare. Andelen eldrivna lastare är just nu bara fem procent, men efterfrågan ökar.
E5 har AGM-batteri som räcker mellan en och tre timmar och tar 5 timmar att ladda.
E6 har lithium-ion-battreri som varar mellan två och sex timmar och bara tar en timme att ladda med en kraftfull laddstation.
Två elektriska motorer, en för för körning och en för hydrauliken, som har ett flöde på 30 liter per minut.
Lyftkapaciteten är 900 kilo och maxhöjden 2,8 meter.
Kompaktlastaren är 2,55 lång, 1,98 meter hög, och väger från 1 400 kilo.
– Vi ser stor potential, vi är bara i början med elmaskiner, vi är de enda som erbjuder lastare med litiumbatteri, säger Jani Käkelä, som tror att 20 procent av lastarna levereras med eldrift om ett par år.
– Det ska bli större, men det tar tid. Kunderna är inte riktigt redo, och måste testa först.
Den första maskinen e5 har fått en efterföljare i e6, som tack vare ett lithiumbatteri klarar flera timmars arbete utan laddning. Och efter snabbladdning på lunchen klarar den ytterligare några timmars jobb. E6 har nu också fått en display som bland tydligare visar hur mycket körtid som återstår.
Avant tycker själva att modellen e5 är mer lämplig för lantbrukare, som kanske bara behöver köra ut foder ett par gånger om dagen, och har tid att låta lastaren stå och ladda under dagen. E5 har också fått ett nytt bättre batteri.
– Tidigare var du tvungen att fylla på vatten, men nu är det helt underhållsfritt och har minst 25 procent mer kapacitet. Det är mycket enklare nu, säger Jani Käkelä.