Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 19 februari

”Arla, osten och vansinnet”

Boxholmsosten måste bli kvar i Boxholm. Den ligger helt i linje med trenden om närproducerat, skriver debattören.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Det är vansinne att flytta Boxholms ost till Östersund, skriver debattören Christian Wallertz.
Det är vansinne att flytta Boxholms ost till Östersund, skriver debattören Christian Wallertz. FOTO: Mostphotos

Ännu ett kapitel är skrivet och jag säger det högt och stolt: Länge leve Boxholms ost i Boxholm.

Tänk att mejeriet i Boxholm har blivit startskottet som på allvar lyfter upp svensk mjölkproduktion på agendan. Tänk att en ost som tillverkats i generationer på svenska råvaror, med mjölk från en ko nära mejeriet i en liten bruksort i Östergötland, har blivit vändpunkten och äntligen står en massiv folkrörelse upp mot den ”danska draken” Arla.

Arla beskrivs ofta som en gigant på den globala mejerimarknaden. Men bara för att man är störst betyder det inte att man inte måste vårda sitt varumärke och leverera det kunden vill ha. I en värld där man mer och mer talar om matens ursprung, närheten till konsumenten och en ökad medvetenhet om vad man stoppar i sig så är storleken inte längre av avgörande betydelse.

Höga vinster och feta bonusar är starkt ifrågasatta numera. I stället är det andra värden som lyfts fram av de företag som ligger i framkant i en föränderlig tid då klimatet är i fokus. Företag med framtiden för sig är de som kan gå från tomma ord till handling och verkligen leverera hållbara lösningar. Det går inte längre att gömma sig bakom fina ord och floskler.

I dag är närproducerat i fokus och man börjar se ett trendbrott. Konsumenten är beredd betala mera för närproducerat. I dag ska man som företag kunna bevisa att man är klimatpositiv. Arla har helt missat målet på flera punkter:

1. Saknar förmåga att ompröva och ifrågasätta sina egna beslut.

2. Tror sig ha monopol på marknaden.

3. Kan ej ta till sig att storskaligt inte längre är ett försäljningsargument.

Det fungerar inte längre att komma med påståenden som inte tål att granskas. Man kan inte längre bara roffa åt sig och lägga ner företag som går med vinst. Varje konsument kan numera med ett knapptryck i till exempel sociala medier ifrågasätta ett beslut. Jag som konsument ser lösningar och gör aktiva val.

Det finns väldigt många alternativ till Arla och jag stödjer dem gärna. Men vem vet, kanske Arla omprövar sin roll i Sverige och börjar med att rädda mejeriet i Boxholm? Antingen genom att sälja mejeriet till en seriös aktör eller genom att fortsätta driva Boxholms ost i Boxholm.

För till Östersund ska den inte!

Christian Wallertz,

Boxholm

LÄS MER: Fler investeringar och neddragningar att vänta på Arla

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen