Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 9 december 2019

Dags att skylta med lantbrukets styrkor

Risken är stor att livsmedelsstrategin inte leder till konkreta åtgärder som förbättrar det svenska jordbrukets konkurrenskraft. Därför måste LRF arbeta aktivt även gentemot allmänheten för att sätta press på politikerna, tycker debattören.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 LRF borde nästa sommar utnyttja den gratis annonsplats som markerna utefter vägarna utgör.
LRF borde nästa sommar utnyttja den gratis annonsplats som markerna utefter vägarna utgör. FOTO: Mujo Korach/TT

I boken ”Mordet på modernäringen”, som utkom för 50 år sedan, riktade småbrukaren på Dalboslätten i Dalsland, Per Olof Ekström, stark kritik mot 1967 års jordbrukspolitiska beslut. Ekström var en välkänd författare som skrev närmare 50 böcker, främst romaner. Hans bok ”Sommardansen” från 1949 filmades 1951 med titeln ”Hon dansade en sommar” och blev en succé. Utomlands kom den att sprida bilden av den svenska synden eftersom Ulla Jacobsson visade sina nakna bröst.

1967 års jordbrukspolitiska beslut var inte första och sista gången som jordbrukspolitiken ledde till upprörda känslor. Det finns kanske ingen annan näring som är så utsatt för politiska ingrepp och det gäller inte bara i Sverige.

Det näringspolitiska arbetet riktar sig mot politikerna och mot riksdag och regering. Men arbetet med att påverka allmänheten, som består av både väljare och konsumenter, är också viktigt. Idag har lantbrukarna ett gott förtroende hos allmänheten. Så var det inte i slutet av 1980-talet. Lantbrukarna beskylldes för att vara miljöbovar, samtidigt som kritiken mot det så kallade prisregleringssystemet blev allt starkare.

Det ledde till att Bo Dockered sade att ”vi har kommit till vägs ände” och LRF ändrade strategi genom det så kallade spårbytet. Samtidigt inleddes ett omfattande opinionsarbete på temat ”Sveriges bönder på väg mot världens renaste jordbruk”.

Genom LRFs envetna arbete har riksdagen antagit en livsmedelsstrategi. Men det är inte första gången något liknande skett. Och tidigare har sådana strategier dessvärre blivit hyllvärmare. Risken är stor att inte heller livsmedelsstrategin leder till konkreta åtgärder som förbättrar det svenska jordbrukets konkurrenskraft. Därför måste LRF arbeta aktivt även gentemot allmänheten för på så sätt sätta press på politikerna.

Jag efterlyser en mera aktiv och synlig opinionsbildning riktad mot allmänheten. Efter vad jag har förstått använder sig LRF av sociala medier för att påverka ungdomar. Men mot vuxna är det tunnsått med aktiviteter. Att förtroendet för lantbrukarna redan är stort utgör en bra grund för att ytterligare stärka det förtroendet.

Därför föreslår jag att LRF nästa sommar gör på samma sätt som gjorts tidigare, nämligen utnyttjar den gratis annonsplats som markerna utefter vägarna utgör. Tidigare kampanjer innehöll budskap som ”Per Albin Hansson skapade folkhemmet. Ingvar Kamprad möblerade det. Ingvar Carlsson släckte ljuset” och ”Här växer din frukost”.

Nästa sommar borde det finnas skyltar utefter vägarna med aktuella budskap, till exempel ”Här skapas biologisk mångfald” och ”Ingen antibiotika i svenska livsmedel”. Det kostar LRF endast en spottstyver att genomföra en sådan kampanj och den skulle uppskattas av många.

Sören Larsson

Stockholm

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen