Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 14 november 2014

En vegansk utmaning

I varje generation har det funnits de som haft ambitionen att "rädda världen" genom att attackera det etablerade samhället och dess värderingar. Dessa rörelser är ideologiskt drivna och i grunden finns något sympatiskt i att man slåss mot orättvisor och brister i samhället.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

Historiska exempel är 68-rörelsen som både påverkade vår syn på USA men också på grundläggande mänskliga värderingar. Rörelsen kring fildelningssiten Pirate Bay förändrade synen på upphovsmannarätten och skapade förutsättningar för företag som Netflix och Spotify.

Samhällets fördömande är själva drivkraften för den här typen av grupper. Man bygger upp en bild av David mot Goliat vilket skapar sympati även utanför gruppen. ”Alla älskar en underdog”. Man använder sin tids media för att förstärka bilden. För 68-rörelsen var musiken en viktig kanal, idag är det sociala medier.

Vår tids underdogs är veganer och djurrättsaktivister. Med hänvisning till miljö- och djurrättsskäl ifrågasätter man etablissemanget i form av bönder, djurhållning och konsumtionsmönster. Animalieproduktion ska upphöra och alla ska bli veganer. Argumentationen är en blandning av sanningar, lösryckta forskningsrön, halvsanningar, ”humanisering” av djurs känsloliv och rena lögner. Detta retar naturligtvis gallfeber på hårt arbetande och ekonomiskt pressade bönder.

Frågan är: Hur ska vi hantera detta? Den naturliga reaktionen är att bli förbannad och ge igen med samma mynt, men i samma ögonblick har vi fastnat i konfrontationsfällan och framstår som tröga, inskränkta och profithungriga. Vi kommer aldrig att kunna övertyga kärnan av dessa grupper om att vi har rätt och de har fel. Men hur vi bemöter påverkar hela marknadens syn på bönder och det bönder producerar. De som föredrar en vegetarisk kost är faktiskt också våra kunder.

Istället för att låta oss provoceras av vad extremisterna är emot, ska vi urskilja vad det stora flertalet av dem är för; en livsstil som inte hotar klimatet och en globalt rättvis livsmedelsförsörjning. Vårt sätt att möta konsumenternas ideologiskt motiverade efterfrågan på exempelvis vegetarisk kost kommer att påverka hela marknadens syn på bönder och det bönder producerar.

Att producera mat är tyvärr ingen rättighet och vi vinner inga marknadsandelar genom att skrika "idiot" till dem som inte tycker som vi. Utan marknad finns ingen bonde och marknaden vinns genom att konsumenten har förtroende för bönders agerande och jordbrukets produkter.

Håkan Nilsson, ordförande LRF Jämtland

Till toppen