Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 31 mars 2018

Konsten att tänka utifrån och in

"När det gäller kunskap, attityder och värderingar måste man tänka utifrån och in. Om allmänheten, journalisterna och politikerna har dåliga kunskaper eller märkliga attityder måste vi själva försöka råda bot på det som brister", skriver Sören Larsson i ett debattinlägg.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

FOTO: IBL

Ingvar Kamprad uppmanade ofta sina chefer att ställa sig på parkeringsplatserna utanför Ikeavaruhusen för att intervjua kunderna när de kom med sina platta paket. När jag för snart 40 år sedan började producera mjölk och kött hade jag inte en tanke på att möta mina slutkunder på liknande sätt. Och det var föreningsföretagen inte heller intresserade av på den tiden. Jag minns att medlemschefen på Skånemejerier var besviken på att man på företagets marknadsavdelning närmast skämdes över att det var bönder som levererade råvaran. Att lyfta fram bonden var det inte tal om. Och jag minns hur chefen på Arlas mejeri i Visby år efter år utan framgång försökte få marknadsavdelningen i Stockholm att på mjölkpaketen på Gotland upplysa om att mjölken kom från gotländska bönder.

Idag är situationen tack och lov en helt annan. Nu ska kunden vara i centrum och att det är bonden som levererar råvarorna är något man gärna lyfter fram. Och allt fler förädlar själva sina råvaror för att komma nära sina kunder.

Icke desto mindre träffar man bönder som tycker att konsumenterna inget förstår, att medierna skriver osakligt om jord- och skogsbruket och att politikerna inte heller förstår något utan främst ställer till elände. Och på sociala medier stöter man dagligen på arga bönder som känner sig kränkta och missförstådda.

Men även när det gäller kunskap, attityder och värderingar måste man tänka utifrån och in. Om allmänheten, journalisterna och politikerna har dåliga kunskaper eller märkliga attityder måste vi själva försöka råda bot på det som brister. Och i takt med ökad urbanisering blir det en allt större uppgift. Den uppgiften omfattar också myndigheterna och deras tjänstemän som ofta på ett rättsosäkert sätt utsätter oss för övergrepp. Det gäller också andra sektorer i samhället, vilket vi lätt glömmer. Det är inte bara bönder som är utsatta.

Men för att råda bot på detta hjälper det inte att höja rösten eller att slå näven i bordet. I stället måste man tänka utifrån och in. Hur har det blivit så här, varför ser attityderna ut som de gör och vilka argument fungerar bäst för att påverka? Påverka gör man inte genom att slå folk i huvudet.

Men ingen av oss har makten att som enskilda personer påverka mer än marginellt. Vi måste göra det tillsammans. Det är därför vi har LRF. Det finns ingen annan organisation som på ett samlat sätt försöker ta tillvara de areella näringarnas intressen. Därför känns det minst sagt trist med bönder som försöker ta heder och ära av både kolleger och av LRF. Men de erbjuder aldrig något alternativ. Deras livslust tycks handla om att ständigt ifrågasätta i stället för att komma med kritik som är konstruktiv och som syftar till att utveckla och förbättra.

Ingen vet hur vindarna kommer att blåsa framöver. Men i takt med de sociala mediernas allt större betydelse kommer det att blåsa än hit och än dit och vindväxlingarna tycks bli allt snabbare. Det ställer stora krav. Vi måste vara lyhörda, snabbfotade och smarta, men utan att överge våra grundläggande värderingar. Och vi skall självfallet kräva att LRF blir en ännu bättre, mer snabbfotat och smart företrädare för de areella näringarna. Det finns utrymme för förbättringar.LÄS OCKSÅ: I landet lagom är det numera svart eller vittSören LarssonStockholm

Relaterade artiklar

Till toppen