Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 18 oktober

LRF: ”Funkar inte att kräva att medierna skriver det vi vill”

En bonde som visar och berättar om sin verklighet ger en oslagbar trovärdighet i klimatdebatten. Det får större genomslag än om LRF som organisation ger sig in i debatten, svarar presschefen Ulf Wallin på artikeln "Ett onödigt bondeoffer".

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Ulf Wallin är presschef på LRF.
Ulf Wallin är presschef på LRF. FOTO: LRF

Det finns knappt någon nyhetssändning i dag som inte tar upp klimatfrågan. Trycket i medierna är massivt och dessvärre är det enkla sanningar som gäller i den allmänna debatten. Globala siffror används lokalt utan någon hänsyn till de skillnader och olika förutsättningar för livsmedelsproduktion som finns.

Svensk livsmedelsproduktion får sällan den uppskattning som den förtjänar i den typen av snabb och enkel nyhetsrapportering.

I det mediebrus som finns i dag är få journalister intresserade av att ändra redan skrivna artiklar eller sända nyheter. Att slå näven i bordet och kräva att medierna skriver det vi vill fungerar inte riktigt.

Tiden är förbi när man kan påtvinga andra vad de ska tycka.

Det LRF i stället gör är att i både egna kanaler, och genom konkreta nyhetstips till olika redaktioner, berätta om LRF:s och forskningens fakta om svenskt lantbruks viktiga klimat- och hållbarhetsarbete.

Det är en långsiktig strategi för att få opinionen att förstå att de gröna näringarna är en förutsättning för ett framtida hållbart samhälle. I dagsläget handlar det framförallt om att berätta att det viktigaste för klimatet är att äta svenskt, oavsett om man väljer att äta vegetariskt eller kött.

För två veckor sedan skrev Expressen om LRF:s och Svenskt Kötts Novusundersökning som visar att konsumenterna tycker att minskat matsvinn är betydligt viktigare än att minska sin konsumtion av svenskt kött. Den nyheten fick bra nationellt genomslag.

Försäljningen av svenskt kött ökar, vilket är ett tydligt bevis på att konsumenterna lyssnar på svenska bönders berättelser om den goda djuromsorg, låga antibiotikaanvändning och bidrag till öppna landskap och biologisk mångfald som kännetecknar svensk djurhållning.

LRF:s årliga konsumentundersökningar visar även att förtroendet för bonden är fortsatt mycket högt. De ”sanningar” som presenteras i media visar sig inte alltid stämma med konsumenternas beteende när de verkligen väljer i livsmedelsbutiken.

För att kunna påverka opinionen är det allra starkaste att de gröna näringarna tillsammans visar sig i debatten, både när det gäller sociala och traditionella medier. När en bonde visar och berättar om sin verklighet ger den en oslagbar trovärdighet.

Tålamod och att lyfta allt positivt som lantbruket gör är nyckeln till kommunikativ trovärdighet och framgång.

Ulf Wallin,

presschef LRF

LÄS MER: ”Ett onödigt bondeoffer – dags för LRF att stå upp för jordbruket”

Relaterade artiklar

Till toppen