Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 10 oktober 2014

LRF skapar motsättningar som inte finns

Det var med både förvåning och sorg som vi läser Helena Jonssons angrepp på vår kampanj för att få fler konsumenter att välja ekologiskt.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

Förvåning eftersom dialogen med LRF om ekokampanjen har pågått sedan en längre tid och åtminstone från vår sida varit öppen. Att ha dialog med dem som inte delar alla våra synpunkter är det arbetssätt som Naturskyddsföreningen tillämpar.

Inför höstens kampanj träffade vi Helena Jonsson personligen vid flera tillfällen och LRF gav synpunkter på vårt kampanjmaterial, synpunkter som ledde till att vi har förtydligat våra skrivningar och budskap.

Därför är det märkligt att Helena Jonsson då i förväg går till hårt angrepp mot en kampanj som hon påverkat. Sällan eller aldrig har Naturskyddsföreningen kunnat påverka LRFs kampanjarbete på samma sätt, något vi beklagar.

I grunden har vi gemensamma intressen här. Krönikan i Land Lantbruk skapar motsättningar som inte gynnar utvecklingen av ett starkt svenskt lantbruk i framkant rörande miljö- och djuromsorg. Det är särskilt viktigt i ett läge där vi har en ny regering och ett osäkert läge i riksdagen.

Vi har alltid satt en stolthet i att utgå från vetenskapliga fakta och tydligt redovisa referenser till våra påståenden. LRF hävdar nu något annat, men utan att leda det i bevis.

I den pågående ekokampanjen redovisar vi fakta om inte enbart svenskt jordbruk utan oekologiskt jordbruk i världen. I de fall som svenskt gynnar miljön är vi tydliga med att det finns fördelar för konsumenterna att välja svenskt, nu senast i en debattartikel i Göteborgsposten.

Det är ett problem att hälften av den ekologiska maten är importerad. När konsumenterna nu flyttar handen i butiken och väljer mer ekologiskt borde det finnas en svensk flagga där. Svenskt lantbruk skulle kunna tjäna pengar på att ta en större andel av den växande ekomarknaden. Mycket talar för att de svenska konsumenterna kommer ifatt den danska marknaden där försäljningen av ekomaten är dubbelt så stor som i Sverige.

Ett förslag som vi har fört fram är att stärka den nyligen startade producentorganisationen Organic Sweden som kan stötta svenska ekobönder. Det behöver även finnas bättre stödstrukturer för dem som väljer att ställa om sitt jordbruk till ekologisk produktion, något som tar flera år och där man behöver veta vilka villkor som gäller.

Jordbrukspolitiken har alla möjligheter att bli en fråga som samlar stöd över blockgränsen. För att det ska vara möjligt krävs det att vi som har gemensamma intressen kritiserar varandra mindre och enas om gemensamma förslag.

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen

Till toppen