Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 11 augusti

Nu är det dags att höja priset! Varför sker det inte?

Min uppmaning till er lantbrukare är att kräva högre pris för produkterna. Våga ta ett initiativ, ingen annan kommer att göra det åt er”, skriver debattören Ove Karlsson, vid SLU.

FOTO: Mostphotos

Torkan är ju på allas läppar. Och vi har fått en unik förståelse i samhället för att det är tufft för svenska lantbrukare just nu. Men en sak är konstig – varför höjs inte priserna? Handeln har haft en kanonsommar, men ingen prishöjning är i sikte på svenska livsmedel.

På spannmålen har priset ökat som ett resultat av en bristsituation då det varit torka i många länder. Men varför höjs den inte för mjölk, kött och potatis? Alla andra branscher som får kostnadsfördyringar signalerar att man behöver ett högre pris för att få det gå ihop.

Men varför kommer det inte prishöjningar på livsmedel? Saknas det priskurage i lantbruket? Är lantbrukarna för svaga på marknaden trots att vi har en av världens starkaste kooperationer? Är det så att andra aktörer i livsmedelskedjan alltid ska diktera marknaden innan lantbruket tar ett initiativ? Är bristen på marknadskunskap så dålig att vi har glömt bort hur man blir en prissättare istället för att alltid vara en pristagare?

Läget för en prishöjning är bättre än någonsin. Förståelsen för lantbrukets tuffa situation är mycket stor. Det finns också en högre betalningsvilja för svenska produkter. Och, som LRF har framfört, räcker regeringens krispaket inte långt. 1 miljard täcker bara en liten del då den totala förlusten är drygt 10 miljarder. Jag tror att det ska mycket till innan vi får ett köpmotstånd om vi skulle höja priset.

Ett exempel: För flera decennier sedan fanns det mjölksubventioner på mjölk. När de togs bort minskade inte konsumtionen trots att mjölken blev dyrare. Dessutom skulle mjölk fortfarande efter en prishöjning vara billigare än andra drycker, till och med än vatten i olika former.

Att hantera en marknad handlar inte bara om att förstå världsmarknaden eller konkurrenternas agerande. Det gäller också att skapa möjligheter för prisökningar då kunden fortfarande tycker att produkten är prisvärd, den kanske till och med har blivit ännu mer prisvärd.

Det svenska lantbrukets värdeerbjudande är så mycket mer än bara råvaran. Det är smak, trygghet med vad vi stoppar i oss, bidrag till god hälsa, omsorg om miljö och djur, klimateffektiv produktion och går till människor som är en ryggrad på landsbygden. Sällan är motiven så starka för att våga vara prissättare.

Så min uppmaning till er lantbrukare är att kräva högre pris för produkterna. Våga ta ett initiativ, ingen annan kommer att göra det åt er. Detta är bara sund marknadsekonomi, ingen politik. Det är bara marknaden som kan rädda många företag nu.

Ove Karlsson,

Ställföreträdande verksamhetsledare på Kompetenscentrum Företagsledning, SLU

LÄS MER: Nu reas hundratals ton svenskt nötkött utLÄS OCKSÅ: Så agerar livsmedelsbranschen i torkan (PREMIUM)LÄS MER: LRF tacksamma för uppslutningen för bönderna

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen