Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 7 april

Regeringen skapar förvirring med landsbygdspolitiken

Regeringen ägnar sig åt en förvirrande politik, med å ena sidan landsbygdskramande och å andra sidan en bombmatta av skattehöjningar riktade mot landsbygden, skriver Christian Ekström, VD för Skattebetalarna i ett debattinlägg.

De senaste veckornas landsbygdskramande utspel från regeringen är förvirrande. Först meddelade Miljöpartiet att man går till val på att sänka skatten för glesbygdskommuner. Sedan presenterade statsministern en landsbygdsproposition som innehåller upprustade vägar, avskrivna studieskulder och riktade skattesänkningar för dem som valt att bosätta sig i vissa delar av landet. Samtidigt har regeringen under mandatperioden fullkomligt bombat landet med skattehöjningar som riktat udden rakt mot boende på landsbygden. Hur ska de ha det egentligen?

Landsbygden har försummats under lång tid, sade statsministern när landsbygdspropositionen presenterades. Nu ska det därför bli ordning på torpet, landsbygden ska få ”likvärdiga möjligheter till företagande, arbete, boende och välfärd”. Ingen ska kunna återgå till att ignorera landsbygden. Och det vore ju för väl. För mycket kan man säga om Stefan Löfvens regering, men att de ignorerat landsbygdens levnadsvillkor under denna mandatperiod är minst sagt en underdrift.

Sanningen är att Miljöpartiet med Socialdemokraternas goda minne har tillåtits föra en skattepolitik som visar på en skrämmande liten förståelse för hur Sverige ser ut utanför Stockholms innerstad.

Det började med bensinskatten. Trots löften om att inte höja bensinskatterna gjordes just det, med start så fort maktskiftet var ett faktum. Hittills har skatten höjts fyra gånger, och är så konstruerad att skatten sedan 2017 höjs per automatik varje år. För en familj på landsbygden utan andra transportmedel än bilen handlar det om många tusenlappar mer i skatt varje år.

Sedan höjdes fordonsskatten. Och nu flygskatten, som infördes den första april och innebär ytterligare ett hot mot jobb och företagande utanför storstäderna. Skatten kommer att minska tillväxten och hota arbetstillfällen samtidigt som miljöeffekterna i bästa fall är försumbara. Den 1 juli träder sedan Malussystemet i kraft, vilket gör att nya bilar som inte klassas som miljöbilar kommer att beskattas ännu hårdare än idag. Självklart drabbas de med måttliga inkomster och som måste köra långa sträckor hårdast. Och en kilometerskatt utreds och förväntas dyka upp snart igen.

Samtidigt har regeringen lagt en miljard på att subventionera elcyklar och elmopeder till storstadsbor, trots att försäljningen av elcyklar redan ökat med 50 procent på två år, helt utan statlig inblandning.

Här kommer ett tips i all välmening inför valrörelsen och nästa mandatperiod: om ni vill att hela Sverige ska leva, höj inte skatt efter skatt som drabbar landsbygden hårdast. Och höj för allt i världen inte skatterna för glesbygdsborna med ena handen och ge dem nya vägar och skattelättnader med andra. Nog för att vi normalt sett välkomnar skattesänkningar, men detta är en splittrad politik som skapar snedvridningar och ger ett minst sagt förvirrat intryck. Gör om och gör rätt.

Christian Ekström

VD Skattebetalarna LÄS OCKSÅ: Så vill regeringen främja landsbygden

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen