Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 27 juni 2017

”Självklarhet att Naturskyddsföreningen vill påverka”

”Att kalla en förening som vill påverka miljöpolitiken lobbyister verkar vara menat som en anklagelse, men för oss är det en självklarhet att vilja påverka samhällslivet”. Det skriver Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningen, i ett debattinlägg.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

I en serie insändare i olika västsvenska lokaltidningar har insändarskribenten Börje Berntsson under våren uppmärksammat Naturskyddsföreningen och ifrågasatt såväl våra ställningstaganden som vår organisation. När Berntsson ånyo ställer samma frågor i Land Skogsbruk (19 juni) är det under den lite laddade vinjetten ”Naturskyddsföreningen – en opinionsbildande stormakt”.

Det mesta Berntsson undrar över i sin debattartikel – Naturskyddsföreningens ekonomi, varifrån pengarna kommer och hur de används – finns att läsa om på föreningens webbplats och i föreningens årsredovisningar. Därutöver har jag i ett personligt brev redan besvarat de flesta av de frågor Berntsson i ett tidigare öppet brev ställt till mig om Naturskyddsföreningen. Men jag vill ändå ta tillfället i akt att klargöra några saker som Berntsson verkar vilja misstänkliggöra med sin debattartikel.

FOTO: Mostphotos

Naturskyddsföreningen har hunnit bli ett par tusen till jämfört med den siffra som Berntsson hänvisar till – vi är en förening med 226 000 medlemmar med lokalföreningar i stort sett varje kommun i hela landet. Det är en otrolig kraft att så många människor kan samlas kring både kärleken till naturen och strävan att försöka skydda den.

Att som Berntsson kalla en förening som vill påverka miljöpolitiken lobbyister verkar vara menat som en anklagelse, men för oss är det en självklarhet att vilja påverka samhällslivet på många olika sätt; opinionsbildning, konsumentkraft och praktiskt naturvårdsarbete utgör våra tre ben.

Då och då blir det emellertid fel i Berntssons berättelse. Han skriver till exempel att ”SNF kränger licenser för sitt varumärke ’Bra Miljöval’”. Bra miljöval är inte ett varumärke utan en miljömärkning. Märkningen, med Sveriges tuffaste miljökrav, drivs mycket riktigt av Naturskyddsföreningen och uppstod efter att föreningen drev krav om att få bort klorblekning av papper på 1970-talet. Naturskyddsföreningen miljömärkte då pappersprodukter som inte hade klorblekts, ett grepp som sedermera ledde till inrättandet av Bra Miljöval, som lanserades 1989.

Att Berntsson har en uppfattning om att ”nyckelbiotoperna, den biologiska mångfalden, i de svenska hag- och ängsmarkerna inte längre (är) en högprioriterad fråga” stämmer heller inte, dessa frågor är högprioriterade av Naturskyddsföreningens medlemmar och är viktiga delar av föreningens verksamhet.

 Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.
Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen. FOTO: Fredrik Hjerling

Det är även det lokala och globala arbetet för att möta klimathotet, att främja hållbart jordbruk, skydda känslig och värdefull skog, förbud för miljögifter, stopp för destruktiva fiskemetoder och frågan om hur vi hanterar hoten mot färsk- och grundvatten.

Vi kommer att jobba vidare med detta, precis som vi gjort i över hundra år. Börje Berntsson är välkommen att bli medlem och liksom de övriga 226 000 medlemmarna engagera sig i och på olika sätt driva de miljöfrågor som han anser är viktiga. Alla medlemmar bidrar till att forma föreningen genom att motionera, debattera, upptäcka naturen, ha roligt och vara delaktig i arbetet med naturvård och miljöfrågor.

Johanna Sandahl,

Ordförande, Naturskyddsföreningen

LÄS MER: ”Naturskyddsföreningen en opinionsbildande stormakt”

Relaterade artiklar

Till toppen