Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 2 juli

”Vårt uppdrag är att ge våra gäster ett brett utbud av goda burgare”

I dag väljer Max gäster allt oftare kycklingburgare eller vegetariska alternativ. Trots att andelen köttburgare minskar ökar våra inköp av nötkött eftersom Max växer, skriver hamburgerkedjan i en kommentar till Arne Lindströms krönika.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Richard och Christoffer Bergfors, VD respektive vice VD för Max.
Richard och Christoffer Bergfors, VD respektive vice VD för Max. FOTO: Max

Max har inga planer på att sluta sälja kött. Vi har serverat svenskt kött sedan starten 1968 och är i dag den enda rikstäckande burgarkedjan som enbart säljer svenskt nötkött, kyckling och bacon.

Vårt uppdrag är att ge våra gäster möjlighet att välja mellan ett brett utbud av goda burgare. I dag väljer Max gäster allt oftare kycklingburgare eller vegetariska alternativ. Trots att andelen sålda köttburgare minskar så ökar fortfarande våra inköp av nötkött allteftersom Max växer.

Under 2017 kostade det svenska köttet Max 53 miljoner kronor mer än motsvarande EU-råvara. Vi tycker det är väl investerade pengar med tanke på att svenska lantbrukare har gjort ett mycket bra jobb över många år. Vårt val stöttar svenskt lantbruk och en levande landsbygd.

Att svenskt nötkött dessutom har lägst antibiotikaanvändning i EU, att Sverige har en av världens striktaste djurskyddslagstiftningar och att svenskt kött har en lägre klimatpåverkan gör vårt val enkelt. Våra gäster gillar att svenskt nötkött har en hög kvalitet.

Vi är stolta över att ge våra gäster valfrihet, där de kan välja mellan goda burgare gjorda av kött från Sverige och andra alternativ. I slutänden är det alltid våra gäster, det vill säga konsumenterna, som avgör vad de vill köpa. Vi är glada över att ha hittat en väg framåt som är bra för de svenska bönderna, för våra gäster och för klimatet.

Richard Bergfors

VD och koncernchef, Max Burgers

Christoffer Bergfors

Vice koncernchef, Max Burgers

LÄS MER: ”Max maximala misstag”

Relaterade artiklar

Till toppen