Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 6 februari 2018

Axfood visar upp stabil utveckling

Axfood med kedjorna Willys och Hemköp redovisar en stabil utveckling under 2017. Vinsten var i stort sett oförändrad jämfört med föregående år, enligt bokslutskommunikén som presenteras i dag, tisdag. Försäljningskurvan pekade uppåt för vego, men planade ut för eko.

FOTO: Johan Sedenius

Andelen ekologisk försäljning av den totala livsmedelsomsättningen inom Axfood under 2017 var 6,8 procent, en exakt tangering av nivån ett år tidigare. Det innebär att bolaget har en bit kvar till målet att 2020 ha en ekologisk andel på 10 procent.

Försäljningen av vegetariska produkter ökade med 29 procent jämfört med 37 procent under 2016.

Ska donera 400 ton livsmedel

Försäljningen av Kravmärkt kött hade i fjol en andel på 3,9 procent av den totala köttomsättningen i bolagets butiker. Föregående år var andelen 3,6 procent.

FN:s globala mål är matsvinnet i världen ska halveras till 2030. Under fjolåret skänkte 108 av Axfoods butiker och lager på 50 olika orter runt om i Sverige mat till välgörande ändamål. I år räknar Axfood med att donera omkring 400 ton livsmedel.

Ekonomiskt innebar 2017 inga stora förändringar i koncernen. Nettoomsättningen ökade med 6,0 procent till 45 968 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 1 886 miljoner kronor (1 902) och rörelsemarginalen till 4,1 procent (4,4).

LÄS MER: Vegetariskt får bästa platsen i butiken

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen