Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 9 april

Här finns största exportpotentialen

Kanada, Storbritannien, Tyskland, Japan samt Hongkong. Det är de länder och regioner som har bredast potential för svensk livsmedelsexport, enligt en rapport som Business Sweden har tagit fram på uppdrag av regeringen.

 Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S).
Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S). FOTO: Ann Lindén

Export är en väsentlig del av den nationella livsmedelsstrategin som klubbades av riksdagen förra året. För att utveckla exportarbetet har Business Sweden på regeringens uppdrag analyserat potentialen både vad gäller länder och olika livsmedel.

Störst möjligheter inom eko

Sammantaget har 14 marknader med högst potential för blågul matexport identifierats, varav exempelvis Kanada och Storbritannien alltså bedöms vara särskilt intressanta.

– Rapporten pekar också på de svenska mervärdena med livsmedelssäkerhet, premiumprodukter och fördelen med de snabbfotade svenska företagen som snabbt kan ställa om efter marknadens behov, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) till Land Lantbruk.

Business Sweden slår i analysen fast att Sveriges möjligheter på de relevanta marknaderna framför allt finns inom ekologiskt och det som uppfattas som bekvämt i matsammanhang samt inom nischer som fritt från-produkter, veganskt och livsmedel med speciella ingredienser.

Stenhård konkurrens

Generellt beskrivs konkurrensen på exportmarknaderna som stenhård. På de marknader där potentialen anses vara störst finns det enligt Business Sweden stora möjligheter för svenska företag att samarbeta och på så sätt ta till vara svenska styrkor som ligger i linje med globala trender, till exempel digitalisering och innovativ produktutveckling.

Även samarbete inom logistik lyfts i rapporten fram som viktigt för att Svenska livsmedel ska kunna hävda sig i konkurrensen.

FAKTA: Svenska exportsatsningar 2018

Regeringens exportsatsning på livsmedel under 2018 består av 48 miljoner kronor fördelade på totalt elva delar. Det här är några av dem:

– Stationering av exportansvariga på tillväxtmarknaderna Nordamerika, Japan/Sydkorea och Sydostasien (7 miljoner kronor).

– Regionalt exportprogram för livsmedelsföretag (5,5 miljoner kronor).

– Analys av exportpotentialen hos olika livsmedelskategorier (1,5 miljoner kronor).

– Export av ekologiska livsmedel (10 miljoner kronor).

– Stöd vid anläggningsgodkännande (3 miljoner kronor).

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen