Fortsatt framåt för Coops vegoprodukter
Vegetariska produkter fortsätter frammarschen på butikshyllorna. Senast är det Coop som rapporterar att försäljningssiffrorna för en ny vegoserie med svensk råvara överträffar årsprognosen med råge.
I slutet av februari släppte Coop fem frysta veganska och lakto-ovo vegetariska produkter. Under Coops eget märke lanserades broccolibollar, ärtbiffar, bönbiffar, gula ärtpuckar samt vegofärs. Rätterna tillverkas i Sverige på svensk råvara.
Gröna ärtbiffar i topp
Coops summering av försäljningen så här långt visar att den beroende på produkt ligger från 20 upp till 80 procentenheter över årsprognosen. Starkast har utvecklingen varit för gröna ärtbiffar.
Även andra delar av handeln vittnar om att det blåser stark medvind för vego. Axfood lanserade tidigare under hösten ett nytt grepp, där vegetariska varor presenteras sida vid sida med köttprodukter. Startskottet gick på Hemköp city i Stockholm. Efter drygt en månad hade butiken sålt fyra gånger så mycket av de utvalda vegetariska varorna som under motsvarande period 2016.
Som ett resultat av responsen har företaget beslutat att expandera initiativet till ett tiotal Stockholmsbutiker. Närmast på tur står butiker i Malmö och Göteborg.
Lägre prisnivåer
Kedjan Willys, som också ägs av Axfood, konstaterar att intresset för att äta vegetariskt ökar stort, efterfrågan har tagit fart framför allt under det senaste året.
Från årsskiftet till början av oktober ökade försäljningen av vegetariska produkter inom Willys med 32 procent jämfört med motsvarande månader i fjol. Lägre prisnivåer och ett större utbud med bättre produkter pekas av kedjan ut som förklaring till uppsvinget.
LÄS MER: Vego bredvid kött – nu utökas försöketVegovind kan gynna odlare
Kommentarer
Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.