Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 24 april 2018

Fortsatt uppåt för Axfoods ekovaror

Försäljningen av ekologiska och vegetariska produkter inom Axfood fortsatte att öka under inledningen av året, men takten har mattats av något jämfört med motsvarande period 2017.

 Klas Balkow, VD och koncernchef för Axfood.
Klas Balkow, VD och koncernchef för Axfood. FOTO: Stefan Nilsson

Axfoods kvartalsrapport, som presenteras i dag, tisdag, visar att koncernens ekologiska andel av den totala livsmedelsförsäljningen under januari-mars uppgick till 7,0 procent. I fjol under motsvarande tid var den 7,3 procent.

Kylda och frysta vegetariska produkter ökade med 26 procent, att jämföra med 30 procent ett år tidigare.

Störst tillväxt i storstäderna

Axfoods vd och koncernchef, Klas Balkow, skriver i sin kommentar till rapporten att försäljningen via internet har positiv effekt på den totala försäljningen samtidigt som den fortsätter att belasta resultatet.

Axfood når omkring 5 miljoner människor med e-handeln. Störst är tillväxten alltjämt i storstäderna.

Koncernens totala nettoomsättning ökade under årets första kvartal med 7,6 procent till 11 444 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 9,6 procent till 435 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3,8 procent, vilket var i det närmaste oförändrat.

LÄS MER: Axfood visar upp stabil utvecklingVegetariskt får bästa platsen i butiken

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen