Ikea gör storinvestering i Matsmart
Ikea går in med en kapitalinjektion i Matsmart på 100 miljoner kronor.
Från Ikeas sida görs investeringen för att minska matsvinnet och öka andelen återvunnet eller omvandlad matavfall.
Vid sidan om det har matsmart en affärsidé som stämmer väl överens med möbeljättens ambitioner att fler människor ska få tillgång till bra mat till ett lågt pris, uppger Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea.
– Minoritetsinvesteringar som den här syftar till att stödja innovativa företag som är verksamma inom sektorer relevanta för IKEA koncernen och som har en positiv inverkan på människor och miljö, säger han i ett uttalande.
Flera stora kapitalinjektioner
I fjol sprängde Matsmart gränsen 200 miljoner dollar i rullande årsomsättning, samtidigt som intresset för att återvinna mat ökar. Även investerarnas intresse ökar. Senast har Matsmart fått in kapital från D-Ax och Norrsken efter tidigare investeringar från Northzone, GP Bullhound, Edastra och Inbox Capital.
Förutom kapital ger Ikea investering en möjlighet att lära mer och att kunna nå ut till fler.
– Dessutom har vi stora möjligheter att hitta synergier i vår gemensamma kamp mot matsvinnet, säger Karl Andersson, vd för Matsmart.
LÄS MER: Ikea satsar på hållbart lantbruk”Alla behövs för att stoppa matsvinnet”