Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 19 oktober 2017

Kraftig ökning av ekokycklingar

Under senaste åren har produktionen av ekologiska kycklingar ökat rejält.

Ökningen sker visserligen från en låg nivå men det handlar om 200 procents ökning enbart under 2016.

Andelen ekokycklingar är dock fortfarande liten. Endast 1 procent av den totala produktionen av slaktkycklingar är ekologisk.

Fördubbling

Under förra året nästan fördubblades antalet ekologiska producenter. Kronfågels satsning på sitt ekologiska varumärke Bosarpskycklingen bidrog starkt till det.

– Kronfågel köpte Bosarps 2014 och vår strategi var att bygga upp slaktkapacitet och produktionskapacitet. Och det har vi gjort, säger Christian Gylche, vd för Bosarpskyckling.

När Kronfågel köpte Bosarps producerades 170 000 ekologiska slaktkycklingar per år. I dag är produktionen 500 000. Kronfågel står för två tredjedelar av den svenska ekoproduktionen.

Ingen ytterligare rekrytering

Slakterikapaciteten säkerställdes genom Skånefågels slakteri som ägs av Scandi Standard som är Nordens största matfågelleverantör genom varumärkena Kronfågel, Danpo och Den Stolte Hane.

Och Kronfågel är i nuläget nöjd med produktionskapaciteten.

– Vi rekryterar inte fler producenter för närvarande, säger Christian Gylche.

Flera gånger dyrare

Ute i butik är ekokycklingar mellan tre och fyra gånger dyrare. Marknaden finns där men andelen eko kommer inte att bli lika stor som för andra matkategorier.

Hos Ica har antalet artiklar i deras centrala sortiment, som gäller ekologisk kyckling, ökat med 100 procent sedan 2014.

FAKTA: Ekologiska kycklingar

1 procent av totala kycklingproduktionen är ekologisk.

I dag står ekokycklingar för cirka 4 procent av försäljningsvärdet av kyld kyckling i dagligvaruhandeln.

Under 2016 fördubblades antalet producenter.

2016 ökade slakten med nära 200 procent.

Kronfågel och varumärket Bosarpkyckling står för två tredjedelar av den svenska ekologiska kycklingproduktionen.

En annan stor producent är Reko som är en fristående och småskalig leverantör av svensk ekologisk Kravkyckling.

Men liksom andra aktörer, talar Ica om en viss mättnad just nu, d v s att efterfrågan under senaste året rentav har minskat.

Även Axfood har senaste året sett en minskning, jämfört med motsvarande period i fjol.

– Förklaringen är minskad betalningsvilja, alltså minskad efterfrågan från kund, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Större efterfrågan i städerna

Efterfrågan är större i storstadsbutiker än butiker på landsbygden.

Coop uppger att efterfrågan på ekologisk kyckling har ökat med 50 procent det senaste året. Framför allt gäller det färsk ekologisk kyckling som handlas online.

– Ekoandelen för samtliga varor är nästan dubbelt så hög online som i fysiska butiker hos Coop, säger Charlotta Åsell, pressekreterare på Coop.

Coop har, enligt egen uppgift, störst marknadsandel på fryst ekologisk kyckling bland matvarukedjorna, med nästan 60 procents marknadsandel.

– För fryst ekologisk kyckling är utmaningen att efterfrågan är högre än tillgången, säger Charlotta Åsell.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen