Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 3 mars

Lantmännens brödbusiness jäser i det tysta

Lite i skymundan växer Lantmännens dotterbolag Unibake med full kraft. Förra året steg bolagets omsättning med upp emot en miljard och man expanderar gång på gång genom företagsuppköp över hela världen.

– Vi vill ha tillväxt på alla marknader, säger bolagets VD Werner Devinck.

 Bageriet i polska Nowa Sól ska producera frysta bröd för den polska, tyska och delvis för den nordiska marknaden. ”Vi ska stärka vår position som en global aktör”, säger Werner Devinck som ser nya företagsköp framför sig.
Bageriet i polska Nowa Sól ska producera frysta bröd för den polska, tyska och delvis för den nordiska marknaden. ”Vi ska stärka vår position som en global aktör”, säger Werner Devinck som ser nya företagsköp framför sig. FOTO: Lantmännen

Lantmännen Unibake är allt annat än litet, lokalt och närproducerat. Det är Lantmännens i särklass mest globala del med försäljning av fryst bröd på fem kontinenter och bagerier i över tjugo länder.

– Unibake ska fortsätta växa, vi vill växa globalt, säger vd Werner Devinck och aviserar nya företagsköp.

En miljard i ökad omsättning

Omsättningen steg med nära en miljard förra året – från 10,7 miljarder kronor till 11,6 miljarder kronor. Också vinsten steg även om företaget inte redovisar några siffror men Werner Devinck ser påfallande nöjd ut när han talar om fjolårets ekonomiska utveckling.

– Unibake är ett ganska intressant företag, säger han med ett leende.

– Som jag ser det måste vi fortsätta utvecklas som ett globalt företag med Norden som bas. Vi är nummer två i Europa och det sjätte största bageriföretaget i världen i vår produktkategori.

FAKTA: UNIBAKE

Ägare: Lantmännen.

Antal anställda: 6 000.

Omsättning: 11,6 miljarder kronor.

Bagerier i 21 länder, försäljning i 60 länder.

Unibake har få kända varumärken men tre av dem är Korvbrödsbagaren, Hatting och Bonjour.

Ökar genom uppköp

Han beskriver utvecklingen genom att med handen dra en kurva upp i luften. De senaste fyra åren har Unibake köpt ett företag om året och företagsköpen ska fortsätta – bondeägda Unibake ska växa globalt.

– Vi har blicken på USA och Europa men vi utesluter ingenting. Vi vill ha tillväxt på alla marknader, säger Werner Devinck.

FAKTA: Vem är Werner Devinck?

VD Werner Devinck, 60, är belgare och bor kvar i födelsestaden Knokke-Heist trots många år utomlands, bland annat sju år för Whirlpool i Italien. De senaste fem åren har han haft sitt kontor på Unibakes huvudkontor i Köpenhamn.

– Jag åker hem vissa helger, andra kommer min fru till Köpenhamn.

På frågan vad som är skillnaden mellan att arbeta i börsnoterade vitvaruföretaget Whirlpool och bondeägda Lantmännen svarar han:

– Främst långsiktigheten. Lantmännen är långsiktigt. Det har gjort att vi har haft en närvaro i till exempel Ryssland som vi idag drar nytta av.

 Werner Devinck är VD för Unibake.
Werner Devinck är VD för Unibake. FOTO: Lantmännen

Stora affärer i flera länder

Flera av Lantmännens senaste företagsköp, som Vaasan i Finland med en omsättning på över fyra miljarder svenska kronor och nyligen Bakery du jour i Australien och stora investeringar i polska Nowa Sól – nära tyska gränsen – har fått ganska liten uppmärksamhet i lantbruksmedia. Ändå är de synnerligen stora affärer.

Bageriet i Nowa Sól är Unibakes enskilt största investering någonsin. Där ska tillverkas bröd för Polen, den viktiga tyska marknaden men också för Norden.

Ryssland en framtidsmarknad

Unibake har ganska obemärkt glidit fram med en allt mer internationell verksamhet som följer med globala trender som handlar om bekvämlighet – ett av matspanarnas absoluta favorituttryck – och ökad försäljning av snabbmat.

Huvuddelen av produktionen handlar om frysta bröd och bakverk som kan transporteras långa sträckor. I Ryssland, som Werner Devinck ser som en tydlig tillväxtmarknad, följer Unibakes framgångar i spåren av satsningar från hamburgerkedjor som Burger King och kycklingkedjan KFC.

– Vi tillverkar bröden till deras produkter. Men vi ser också att marknaden växer i Ryssland på andra sätt med nya livsmedelsbutiker och en rad andra koncept.

Drar nytta av folk ”on the go”

En del i den globala framgången, säger han, hänger nära samma med att människor är ”on the go” – alltså på språng och gärna köper något som är gott och nybakat. Tänk en vanlig svensk bensinmack! Det luktar mer bakverk än bensin, numera.

I Australien köpte man alltså nyligen ännu ett bageri för att ha en lokal närvaro. Fram tills nu har annars försäljningen där baserats på export från bagerier i Storbritannien. Från EU har man även export till Japan och Korea. Men bakverk som åker båt i sex veckor från Storbritannien till Australien eller Sydostasien kan vara svåra att försvara ur hållbarhets- och klimatsynpunkt.

– Hållbarhet är en viktig fråga för våra ägare och för oss och något vi tittar på. Jag tror inte att exporten ska minska men att man behöver utveckla mer hållbara transportsystem. Allt kan inte tillverkas överallt utan man måste ha en export.

 Nowa Sólbageriet i Polen.
Nowa Sólbageriet i Polen. FOTO: Lantmännen

Brexit ett hot

Exakt hur miljöpåverkan ska minska har Werner Devinck inget konkret svar på men säger att det handlar om bättre transporter och teknisk utveckling. Att Lantmännen Unibake måste fortsätta utvecklas globalt är han tydlig med, både med frysta exportbröd och ökad lokal närvaro.

Ett mer akut hot mot Unibakes bagerier i Storbritannien handlar inte om klimat och miljö utan om Brexit.

– Vi förbereder oss sedan en tid för en hård Brexit. Vad en sådan kan innebära är det ingen som vet, men vi kommer märka av en påverkan både vad gäller import av råvaror till England och när det gäller produktion och transporter.

LÄS MER: Torkan slog mot Lantmännens resultatLÄS MER: Lantmännen: Skörden för 2019 ser lovande ut

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen