Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 8 juni 2018

Licensavgifter för ostar kan chockhöjas

Licensavgiften för att få tillverka Herrgård, Grevé och Prästost kan chockhöjas för att finansiera en satsning på marknadsföring av de klassiska ostarna.

FOTO: Ann Lindén

Svensk Mjölk har beslutat att sälja de tre stora varumärkena till företaget Svenska bönders klassiska ostar AB. Det bolaget ägs av Arla, Norrmejerier och Falköpings mejeri. Skånemejeriers ekonomiska förening får inte vara med. 

Bakgrunden är att de andra mejerierna är misstänksamma mot Lactalisägda Skånemejerier AB, som köper mjölken från leverantörerna i den ekonomiska föreningen Skånemejerier. Skånemejerier AB har i en rättstvist försökt ogiltigförklara varumärkena för ostarna, och i den tvisten på något sätt haft insyn i styrelsearbetet i Svensk Mjölk.

LÄS OCKSÅ: Ordkrig inför Svensk Mjölks stämma

Ökning med 1100 procent

Enligt en initierad källa är tanken nu att dagens licensavgift på 25 öre per kilo ost ska höjas med 1 100 procent till 3 kronor per kilo ost. Det kommer att generera intäkter på drygt 100 miljoner kronor. 40 miljoner ska användas till att marknadsföra de svenska ostarna. Vinsten på 60 miljoner kan delas mellan ägarna.

– Någon licensavgift är inte bestämd ännu. Men syftet är att stärka varumärkena och vi kommer att satsa mer pengar på marknadsföring än vad vi har gjort tidigare. Syftet är inte att genera avkastning till ägarna, säger Anders Fredriksson, vd Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB.

 Anders Fredriksson, vd Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB.
Anders Fredriksson, vd Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB. FOTO: Jan Lindmark

LÄS MER: Nytt bolag tar över klassiska ostvarumärken

”Fel information”

För det tre varumärkena ska Svensk Mjölk få över 200 miljoner kronor, enligt Land Lantbruks källa. Enligt Anders Fredriksson sprider källan fel information både avseende licensavgifternas tänkta storlek och köpeskillingen. Men varken han eller Åke Hantoft, ordförande i Svensk Mjölk vill rätta källans uppgifter.

– Det är en spännande källa. Det kommer säkert att berättas en dag vad det slutgiltiga avtalet blir, säger Åke Hantoft.

Skyddad ursprungsbeteckning

Mjölkbönderna i Skånemejerier ekonomiska förening är starkt kritiska till affären av flera olika anledningar.

Skåningarna tycker i grunden att varumärkena ska släppas fria. Alla mejerier som vill ska fritt få tillverka Herrgård, Grevé och Prästost. I stället för varumärkena ägs och licensieras ut kan ostarna skyddas genom EU:s gulröda märkning Skyddat ursprungsbeteckning. Det skulle för all framtid kräva att ostarna tillverkas i Sverige och av svensk mjölkråvara. 

– Då hade vi skyddat det en gång för alla och det skulle komma alla mjölkbönder till del, säger Anders Rolfsson, ordförande i Skånemejerier ekonomisk förening.

 Anders Rolfsson, ordförande i Skånemejerier ekonomisk förening.
Anders Rolfsson, ordförande i Skånemejerier ekonomisk förening. FOTO: Lennart Perlenhem

Men nu har alltså majoriteten i Svensk Mjölk beslutat att sälja varumärkena, och om inte Konkurrensverket stoppar affären, så kommer medlemmarna i Svensk Mjölk, bland annat Skånemejerier ekonomisk förening, att få ett antal miljoner kronor i ersättning. 

– De får 15 procent, de har 15 procent av mjölken. Det är ett betydande belopp. Jag vet inte om de även ska tacka nej till de pengarna, säger Åke Hantoft.

Inga pengar till Skånemejerier

Skånemejerier ekonomisk förening skjuter in sig på att konkurrensen snedvrids. Även om licensavgiften blir den densamma för alla tillverkare, så kan Arla, Norrmejerier och Falköpings mejeri få tillbaka en del av vinsten från bolaget som äger licenserna. Skånemejeriers licenspengar skulle alltså gå till konkurrenterna. Och Skånemejeriers leverantörer får en indirekt sänkning av mjölkpriset eftersom den ekonomiska föreningen inte får del av vinsterna från licenserna.

– Svensk Mjölk är en branschorganisation. Det är märkligt att man inte kommer till den ståndpunkten att uppgiften är att se till att göra någonting är bra för alla Sveriges mjölkbönder, säger Anders Rolfsson, som tänker fortsätta att kämpa emot ostaffären.

LÄS MER: Ostkriget fortsätter – ansvarsfrihet för alla utom SkånemejerierLÄS OCKSÅ: Ordkrig inför Svensk Mjölks stämma

Relaterade artiklar

Till toppen