Livsmedelshandeln: Ekologiskt har banat väg för hållbart
I takt med att arbetet för hållbarhet värderas allt högre av konsumenterna har de ekologiska produkterna tappat mark, visar svaren till Land Lantbruk från de stora matkedjorna i Sverige.
Axfood med kedjorna Willys och Hemköp har satt upp målet att eko ska ha en andel om 10 procent till 2020. I dag är den 6,7 procent.
– Eko utgör fortfarande en viktig del i vårt hållbarhetsarbete och därför fortsätter vi satsa, inte minst med ett utökat sortiment av ekologiska produkter i våra butiker, säger presschef Claes Salomonsson.
Torkan pressade upp priserna
Förra sommarens torka och värme pressade upp priserna och ledde även till brist på vissa ekovaror, påpekar han. En annan förklaring till att ekologiskt har fått stå tillbaka något är framfarten för bland annat vegetariskt och svenskt.
– Vego har blivit det nya eko. Fast ekologiskt har varit lite av inkörsporten till den här utvecklingen och de nya trender vi ser. En dörröppnare till ett mer hållbart synsätt på den mat som produceras. På så sätt har eko gjort stor nytta, säger Claes Salomonsson.
Hållbarhet viktigt
Karin Amnå är hållbarhetsutvecklare vid Ica Sverige.
– Det finns många hållbarhetsfrågor som är viktiga för kunderna och där eko är en del. Parallellt ser vi en ökad efterfrågan på vegetariska produkter och på det som är svenskt, inte minst efter torkan förra sommaren, säger hon.
Engagemanget har inte minskat
Karin Amnå framhåller att Ica regelbundet genomför kampanjer för ekologiskt och att bolaget centralt inte är mindre engagerat i det sortimentet än tidigare.
– Men Ica har ingen målsättning som är specifik för det ekologiska. Ambitionen är att öka försäljningen av hela det mervärdesmärkta och hållbara sortimentet, där ekologisk ingår tillsammans med bland annat svenskt och etiska märkningar.
Närproducerat efterfrågat
Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef vid Coop, delar flera av synpunkterna.
– Klimatfrågan har kommit väldigt starkt och med den har det blivit stort fokus på de vegetariska alternativen. Efterfrågan på närproducerad mat har också ökat bland våra kunder. Intresset för att köpa miljömässigt bra varor har inte minskat, det handlar mer om en omsvängning.
Har inte heller mål för eko
Liksom Ica har Coop inga specifika mål för utvecklingen av det ekologiska sortimentet, men Charlotta Szczepanowski framhåller Coops stora satsning på en nylansering av det gröna varumärket Änglamark.
– Det som kan oroa mig lite är att klimatfrågan tas ut som en tårtbit när hållbarhet även rymmer sådant som problem med övergödning och kemikalier. Där arbetar exempelvis Krav med ett bättre helhetsperspektiv.
Jämn nivå
Hos Bergendahls Food som driver bland annat City Gross håller försäljningen av ekologiska livsmedel i de fysiska butikerna en jämn nivå. I e-handeln syns däremot en ökning. Kunderna tenderar att i högre grad välja ekologiskt vid näthandel än i butik.
Många nyanser i hyllan
Enligt Annica Hansson-Borg, miljö- och kvalitetschef vid företaget, pågår kontinuerligt arbete för att det ska vara enkelt att välja ekologiskt, exempelvis genom märkningar på hyllorna.
– För den medvetne konsumenten, som vill ta del av fler mervärden, räcker dock inte detta i dag. Det finns nya nyanser på marknaden såsom sociala, etiska, miljömässiga och klimatanpassade aspekter som också är intressanta.
Ökat för Lidl
I den tyskägda lågpriskedjan Lidls svenska butiker har den ekologiska försäljningen ökat med drygt 20 procent under de senaste två åren. Detta i takt med att sortimentet har utökats.
– Från att för fem år sedan enbart ha ekologiska citroner har vi idag drygt 200 ekologiska varor, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef vid Lidl Sverige.
Mål att öka eko
Företagets mål är att det ekologiska sortimentet ska svara för 8 procent av försäljningen 2020. I dag är andelen cirka 6 procent.
– Budskapen man som konsument möts av är många och jag kan hålla med om att det inte är helt lätt att navigera för kunder som vill göra medvetna val. Här tycker jag att dagligvaruhandeln har ett ansvar och att till exempel vego och ekologiskt bör gå hand i hand.
Läs mer: Eko och vego bromsade in hos AxfoodLandsbygdsministern vill att fler väljer ekologiskt
Kommentarer
Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.