Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 16 mars

Livsmedelshandeln: Ekologiskt har banat väg för hållbart

I takt med att arbetet för hållbarhet värderas allt högre av konsumenterna har de ekologiska produkterna tappat mark, visar svaren till Land Lantbruk från de stora matkedjorna i Sverige.

 Ekovaror har tappat lite.
Ekovaror har tappat lite. FOTO: Mostphotos

Axfood med kedjorna Willys och Hemköp har satt upp målet att eko ska ha en andel om 10 procent till 2020. I dag är den 6,7 procent.

– Eko utgör fortfarande en viktig del i vårt hållbarhetsarbete och därför fortsätter vi satsa, inte minst med ett utökat sortiment av ekologiska produkter i våra butiker, säger presschef Claes Salomonsson.

 Claes Salomonsson, presschef, Axfood.
Claes Salomonsson, presschef, Axfood. FOTO: Stefan Nilsson

Torkan pressade upp priserna

Förra sommarens torka och värme pressade upp priserna och ledde även till brist på vissa ekovaror, påpekar han. En annan förklaring till att ekologiskt har fått stå tillbaka något är framfarten för bland annat vegetariskt och svenskt.

– Vego har blivit det nya eko. Fast ekologiskt har varit lite av inkörsporten till den här utvecklingen och de nya trender vi ser. En dörröppnare till ett mer hållbart synsätt på den mat som produceras. På så sätt har eko gjort stor nytta, säger Claes Salomonsson.

Hållbarhet viktigt

Karin Amnå är hållbarhetsutvecklare vid Ica Sverige.

 Karin Amnå, senior hållbarhetsutvecklare, Ica.
Karin Amnå, senior hållbarhetsutvecklare, Ica. FOTO: Ica

– Det finns många hållbarhetsfrågor som är viktiga för kunderna och där eko är en del. Parallellt ser vi en ökad efterfrågan på vegetariska produkter och på det som är svenskt, inte minst efter torkan förra sommaren, säger hon.

Engagemanget har inte minskat

Karin Amnå framhåller att Ica regelbundet genomför kampanjer för ekologiskt och att bolaget centralt inte är mindre engagerat i det sortimentet än tidigare.

– Men Ica har ingen målsättning som är specifik för det ekologiska. Ambitionen är att öka försäljningen av hela det mervärdesmärkta och hållbara sortimentet, där ekologisk ingår tillsammans med bland annat svenskt och etiska märkningar.

Närproducerat efterfrågat

Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef vid Coop, delar flera av synpunkterna.

– Klimatfrågan har kommit väldigt starkt och med den har det blivit stort fokus på de vegetariska alternativen. Efterfrågan på närproducerad mat har också ökat bland våra kunder. Intresset för att köpa miljömässigt bra varor har inte minskat, det handlar mer om en omsvängning.

 Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef, Coop.
Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef, Coop. FOTO: Coop

Har inte heller mål för eko

Liksom Ica har Coop inga specifika mål för utvecklingen av det ekologiska sortimentet, men Charlotta Szczepanowski framhåller Coops stora satsning på en nylansering av det gröna varumärket Änglamark.

– Det som kan oroa mig lite är att klimatfrågan tas ut som en tårtbit när hållbarhet även rymmer sådant som problem med övergödning och kemikalier. Där arbetar exempelvis Krav med ett bättre helhetsperspektiv.

Jämn nivå

Hos Bergendahls Food som driver bland annat City Gross håller försäljningen av ekologiska livsmedel i de fysiska butikerna en jämn nivå. I e-handeln syns däremot en ökning. Kunderna tenderar att i högre grad välja ekologiskt vid näthandel än i butik.

Många nyanser i hyllan

Enligt Annica Hansson-Borg, miljö- och kvalitetschef vid företaget, pågår kontinuerligt arbete för att det ska vara enkelt att välja ekologiskt, exempelvis genom märkningar på hyllorna.

 Annica Hansson-Borg, miljö- och kvalitetschef, Bergendahls Food.
Annica Hansson-Borg, miljö- och kvalitetschef, Bergendahls Food. FOTO: Bergendahls

– För den medvetne konsumenten, som vill ta del av fler mervärden, räcker dock inte detta i dag. Det finns nya nyanser på marknaden såsom sociala, etiska, miljömässiga och klimatanpassade aspekter som också är intressanta.

Ökat för Lidl

I den tyskägda lågpriskedjan Lidls svenska butiker har den ekologiska försäljningen ökat med drygt 20 procent under de senaste två åren. Detta i takt med att sortimentet har utökats.

– Från att för fem år sedan enbart ha ekologiska citroner har vi idag drygt 200 ekologiska varor, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef vid Lidl Sverige.

 Miriam Thunborg, hållbarhetschef, Lidl Sverige.
Miriam Thunborg, hållbarhetschef, Lidl Sverige. FOTO: Lidl

Mål att öka eko

Företagets mål är att det ekologiska sortimentet ska svara för 8 procent av försäljningen 2020. I dag är andelen cirka 6 procent.

– Budskapen man som konsument möts av är många och jag kan hålla med om att det inte är helt lätt att navigera för kunder som vill göra medvetna val. Här tycker jag att dagligvaruhandeln har ett ansvar och att till exempel vego och ekologiskt bör gå hand i hand.

Läs mer: Eko och vego bromsade in hos AxfoodLandsbygdsministern vill att fler väljer ekologiskt

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen