Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 11 september

Norrmejerier stuvar om i produktportföljen

I en ny strategi för arbetet framöver kommer Norrmejerier att prioritera varumärkena Norrmejerier samt Västerbottensost. Exempelvis Verum och Gainomax får en undanskymd roll. Syftet är att säkerställa en fortsatt god betalningsförmåga till mjölkbönderna.

 Ny förpackningsmaskin hos Norrmejerier i Umeå.
Ny förpackningsmaskin hos Norrmejerier i Umeå. FOTO: Mariann Holmberg/Norrmejerier

Bakgrunden är enligt Norrmejerier förändrade konsumtionsmönster med minskad efterfrågan på konsumtionsmjölk och ökad konsumtion av ost. Arbetet med att utforma en ny strategi med sikte på 2030 har pågått i omkring ett år.

– Norrmejerier har investeringsbehov i en ny förpackningsmaskin för färskvaror. När vi skulle sätta den långsiktiga investeringsplanen landade vi i ganska snabbt i frågan hur strategin framåt ska se ut, säger Norrmejeriers VD, Anders Fredriksson, till Land Lantbruk.

Lokalt och internationellt

En av de bärande delarna är tydligare prioritering av sortiment och varumärken i ett lönsamhetsperspektiv. Det innebär en prioritering av varumärket Norrmejerier för den lokala marknaden och av Västerbottensost både nationellt och för exportmarknaden.

– Norrmejeriervarumärket på den regionala marknaden är vår enskilt största affär och därmed också den viktigaste. Vi har fin tillväxt även för Västerbottensost och det är till de här varumärkena vi måste fokusera våra resurser.

 Anders Fredriksson, VD för Norrmejerier.
Anders Fredriksson, VD för Norrmejerier. FOTO: Johan Sedenius

I Norrmejeriers portfölj finns också varumärkena Verum, Gainomax, Fjällfil och Fjällyoghurt.

Minskat fokus

– Vi har inte för avsikt att avveckla dem, men vi kommer att lägga mindre fokus på de varumärkena. På sikt kan man förvänta sig ett smalare sortiment för att få dem mer effektiva, säger Anders Fredriksson.

Tydligare inriktning på produktivitet i föreningens organisation och processer samt ökat tryck på hållbarhet är de andra två huvuddelarna i den nya strategin.

– Huruvida det blir övertalighet eller inte är för tidigt att uttala sig om. Vi kommer att driva en process tillsammans med våra fackliga representanter för att se över det här. En väsentlig del i detta är att stärka betalningsförmågan till våra bönder, så det ska bli en effektivare organisation när det här är färdigt, säger Anders Fredriksson.

Aktiviteter för hållbarhet

I arbetet för ökad hållbarhet ingår enligt honom bland annat att kommunicera hur bra det svenska lantbruket är i miljö- och klimathänseende jämfört med konkurrentländerna.

– Det blir också konkreta aktiviteter kopplade till arbete på gårdarna, vårt transportsystem, och hur vi jobbar med produkterna i industrin, säger Anders Fredriksson.

Norrmejerier ägs av omkring 450 lokala bönder varav 370 är aktiva mjölkleverantörer.

LÄS MER: Så ska livsmedelsindustrin bli mer hållbar

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen