Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 5 april 2018

Paret satsade på eget mejeri

Österlen

Vitaby Kyrkby mejeri förädlar gårdens egen mjölk, förhoppningen är att mejeriets intäkter ska ge ekonomisk stabilitet när mjölkpriset går ner.

 Försäljningen har gått enligt planerna, säger Cecilia Olsson, som vill att mejeriet ska bli ett till ben att stå på.
Bild 1/5 Försäljningen har gått enligt planerna, säger Cecilia Olsson, som vill att mejeriet ska bli ett till ben att stå på. FOTO: Jonatan Jacobson
 Mjölken har blivit mejeriets mest sålda produkt.
Bild 2/5 Mjölken har blivit mejeriets mest sålda produkt. FOTO: Jonatan Jacobson
 SM i mathantverks jury gav mejeriets creme fraiche 18 av 20 poäng.
Bild 3/5 SM i mathantverks jury gav mejeriets creme fraiche 18 av 20 poäng. FOTO: Jonatan Jacobson
 Smöret är snart redo att paketeras.
Bild 4/5 Smöret är snart redo att paketeras. FOTO: Jonatan Jacobson
 Anders Lindholm och Cecilia Olsson hoppas att mjölkpriset snart höjs igen.
Bild 5/5 Anders Lindholm och Cecilia Olsson hoppas att mjölkpriset snart höjs igen. FOTO: Jonatan Jacobson

Några kilometer nordväst om Kivik på Österlen ligger Vitaby Kyrkby som endast består av ett tiotal fastigheter. Ett stenkast från den pittoreska kyrkan ligger en gård där Anders Lindholm bor och arbetar som nionde generationens mjölkbonde. Mjölken från holsteinkorna levererar han främst till Skånemejerier.

Ett ben till

Men på senare tid har en ny kund tillkommit – sambon Cecilia Olsson. Under hösten 2016 startade hon Vitaby Kyrkby mejeri som bland annat gör creme fraiche, filbunke, grillost och smör av lågpastöriserad mjölk. Mejeriet säljer även mjölk och grädde under eget varumärke.

– Vi ville testa att starta något nytt på gården, ett mejeri kändes rätt och mjölkkrisen 2015 var en bidragande faktor. Vi hoppas att mejeriet ska bli ett ben till att stå på när mjölkpriserna är låga, säger Cecilia Olsson.

Utrustning från utlandet

Hon arbetade tidigare som sjuksköterska i Ystad men har under det senaste året ägnat sig fullt ut åt företaget. Det lilla mejeriet är placerat i en ekonomibyggnad som ursprungligen var tänkt att fungera som foderlager. Det har inte varit enkelt att hitta utrustning, pastören kommer från Slovakien, smörkärnaren är belgisk och separatorn fransk. Den totala investeringskostnaden landade på cirka 1,5 miljoner kronor.

– Det är lite tidigt för lönsamhetskalkyler eftersom jag inte fått tillbaka bokslutet från 2017 än. I starten är det så klart tufft ekonomiskt, men försäljningen har gått enligt planerna, säger Cecilia Olsson.

Tre råd till dig som vill starta eget mejeri:

Knyt kontakter och lär dig av personer som kan branschen.

Skaffa en konsult vid byggandet och stressa inte, det är bättre om allt blir rätt från början.

Sen är det bara att släppa bromsen och köra på för fullt!

Första tiden tillverkade hon mest produkter till marknader och mässor men sedan ett år tillbaka levererar hon till återkommande kunder som lokala Ica-butiker, skånska restauranger samt grossisterna Bondens skafferi och Menigo. 2017 vann mejeriets creme fraiche också guldmedalj i SM i mathantverk.

– Det kom som en riktig överraskning och har gett resultat. Jag hoppas få upp volymerna när nya kunder tillkommer, idag fick jag till exempel reda på att det kommit in beställningar från Göteborg och Stockholm, säger Cecilia Olsson.

Värdesätter hantverket

Mejeriets produktion omfattar hittills cirka 10 000 liter mjölk per år. Smöret är den mest krävande och kostsamma produkten, till ett kilo smör behövs 20 liter mjölk. Smörpriset ligger därför på 450 kronor kilot. En creme fraiche-förpackning på 2,4 deciliter kostar 55 kronor.

– Först tänkte jag att folk inte skulle vara villiga att betala för vad produktionen faktiskt kostar, men det visade sig att kunderna värdesätter hantverksmässiga varor. De ger också en helt annan smakupplevelse, säger Cecilia Olsson.

Satsar på ost

Efter några lugnare vintermånader laddar hon nu inför våren då försäljningen väntas ta fart igen. Under högsäsong har mejeriet öppet i gårdsbutiken där det under sommartid även finns en egen blåbärsglass. Under kommande år hoppas Cecilia Olsson kunna bredda produktportföljen med ett antal ostar.

– Nu har jag fått kläm på de befintliga produkterna så vi har sökt investeringsstöd för att bygga ut och få plats med osttillverkning. Men det är inget som jag stressar med, det viktigaste är att kvaliteten blir bra, säger Cecilia Olsson.  

Fakta: Vitaby kyrkby mejeri

Företagsform: Enskild firma

Gården: Mejeriet är beläget på Knallaregården som har ett sextiotal holsteinkor och odling av majs och vall på cirka 80 hektar.

Yta: Produktionsytan är cirka 20 kvadratmeter.

Antal anställda: En heltid och extra personal vid behov.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen