Hotande brist på timmerbilar och maskiner
Brist på förare riskerar att försämra tillgången på timmerbilar när barkborrevirket ska ut ur Götalandsskogarna före den 1 juli. Även avverkningsgrupper kan bli en bristvara.
Brist på förare riskerar att försämra tillgången på timmerbilar när barkborrevirket ska ut ur Götalandsskogarna före den 1 juli. Även avverkningsgrupper kan bli en bristvara.
Riksmedierna har länge rapporterat om en generell brist på lastbilschaufförer, något som även gäller i skogsbranschen. Pehr Sundblad är tjänsteman på branschorganisationen Träfrakt och har stor kännedom om åkerinäringen.
Skulle barkborreavverkningarna medföra att timmerbilar behöver köra fler timmar än normalt kan det bli problem, bedömer han.
– Åkerierna mobiliserar för fullt nu, men tillgången på förare är inte vad den har varit. Det blir nog en trång sektor på marginalen, säger Pehr Sundblad.
Per Fröjd på Fröjds åkeri i Kisa, känner en viss oro över ovissheten, men anser sig klara sina åtaganden så långt de går att överblicka.
– Jag har avtal med Södra och den uppgiften löser jag, säger han.
När det gäller avverkningskapaciteten verkar entreprenörerna sitta lugnt i båten.
– Blir sommaren normal så tror jag att vi löser det genom att flytta maskingrupper och köra övertid. Och skulle det behövas går det att få hjälp av maskingrupper från norra Sverige och utlandet, säger Håkan Nilsson, maskinentreprenör i södra Småland och norra Skåne och styrelseledamot i Skogsentreprenörerna.