Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Jobb-Karriär 6 oktober

Digital ostprovning gav uppsving för lokal mat

I Umeå går stad och land hand i hand. Det unga företaget Gårdshem har med hjälp av digitala ostprovningar väckt stor uppmärksamhet och även ökat intresset för lokal mat - något som har gett ett uppsving för försäljningen av livsmedel från Västerbotten.

 Stefan Olsson och Christian Sjöland, grundare av Gårdshem.
Stefan Olsson och Christian Sjöland, grundare av Gårdshem. FOTO: Bild i Norr

Gårdshem har en fysisk butik i Umeå och en onlinebutik som säljer lokalproducerade produkter från gårdar, mejerier, bryggerier och andra mathantverkare i Västerbotten. 

Företaget startades av Stefan Olsson och Christian Sjöland för två år sedan och i mars 2019 öppnade de butik i Umeå.

– Vårt koncept bygger på 100 procent lokal mat och dryck. Vi har även ostprovning med enbart norrländsk ost. Men när corona slog till var det ingen som anmälde sig. Vi såg då på Instagram om en ölprovning och tänkte: Kul, vi kör ostprovningen digitalt, berättar Christian Sjöland.

Evenemanget fick stor uppmärksamhet och på det viset fick man även nya kunder. 

– Folk har insett värdet av lokal mat. Fler har stannat hemma under corona och spenderar pengarna på bättre mat. Det syns i försäljningen, vi har fått väldigt mycket nya kunder. De tycker att det är viktigt att stötta lokala företag. Det är jättekul att vi kan kanalisera pengarna ut till den norrländska landsbygden.

För sina insatser har Gårdshem nu fått Stora turismpriset i Västerbotten 2020. Priset, som Tillväxtverket ligger bakom, uppmärksammar i år företag i landets olika län som under coronakrisen utvecklat sitt företagande på ett hållbart och innovativt sätt.

Region Västerbotten skriver i sin nominering att när pandemin satte stopp för Gårdshems matevents och antalet kunder sinade, utvecklade butiken nya koncept. I stället för att ställa in en planerad ostprovning startade man världens första onlineostprovning, som sedan har utvecklats. Företaget erbjöd även hemleverans av matvaror till dem som inte kunde besöka butiken.

Gårdshems grundare arbetar dock heltid med annat. Christian Sjöland är hållbarhetskonsult medan Stefan Olsson jobbar vid skogsbolaget SCA.

– Gårdshem är vår dyra hobby, skämtar Christian Sjöland men berättar att företaget nu kan anställa en person på halvtid, utöver den person som jobbar heltid. Framöver planerar man att livesända ostprovning på en gård inför julen där Svedjans ost utanför Skellefteå står värd.

Gårdshem saluför produkter från ett 20-tal företag, både lokala slakterier och gårdar.

En av dem som säljer kött och egenförädlade charkprodukter är Camilla Jonsson som driver Järvtjärns utegrisar utanför Burträsk.

– Vi har ett bra samarbete med Gårdshem, som är ett bra komplement för oss. De kan ta emot större volymer, något vi tjänar på. 

För övrigt säljer hon sina varor genom rekoringen i Umeå och i egna gårdsbutiker.

Camilla Jonsson och hennes make har haft sitt företag i sex år och verksamheten har stadigt utvecklats i olika samarbeten med andra gårdar och övertagande av ett slakteri i Burträsk. Även hon känner hur det blåser medvind för närproducerade livsmedel.

– Intresset bara växer, folk värnar det lokala. Det är jättekul.

LÄS MER: CSA-gården delar affärsrisken med kunderna

Region Västerbottens motivering till Stora turismpriset:

Gårdshem fyller en viktig funktion för hela besöksnäringen, genom att lyfta livsmedelsproducenter och hållbara måltidsupplevelser i Västerbotten. Med sin starka digitala närvaro och verksamhetens utbud, både i den fysiska butiken och online, skapar man uppmärksamhet och ökat intresse för den mat som produceras i vårt område. Detta leder till köp, inte bara hos matproducenter och återförsäljare, utan även hos de restauranger som erbjuder en meny baserad på lokala produkter. 

Relaterade artiklar

Till toppen