Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Jobb-Karriär 9 februari

Få rätt sökanden med rätt platsannons

Får du för få svar på dina platsannonser – eller rentav fel sökande? Rekryteraren Hampus Löwstedt tipsar om hur du gör för att hitta rätt.

 Affärsutvecklare och rekryterare på Tillväxt Botkyrka.
Affärsutvecklare och rekryterare på Tillväxt Botkyrka. FOTO: PRIVAT

Nästan alla gör samma fel – man sätter igång med rekryteringen först när det brinner i knutarna. Det menar Hampus Löwstedt, affärsutvecklare och rekryterare på Tillväxt Botkyrka, som hjälper företag med 5–50 anställa att växa.

– Man måste vara lite strategisk och ha framförhållning, plus att man måste ha en god dialog med sina anställda så man har koll på läget och tar in deras input kring rekryteringen, säger han.

Fel två är att slarva med förarbetet när man väl börjar leta personal. Man tror att man behöver en viss kompetens, medan man i själva verket behöver en annan. För att sortera i vilken kompetens som man faktiskt behöver börjar Hampus alltid med ett kravprofilsmöte när han ska hjälpa till som rekryterare. Målet med det mötet är att verkligen förstå hur rekryteringen kan bidra till affären. Hur ska den nya personen bidra till lönsamheten?

– Försök tänka ur den sökandes perspektiv. Det här är särskilt viktigt när det är svårt att få tag på personal. Det finns saker som gör en tjänst extra intressant, menar Hampus och ger tips på frågor man kan fundera över och använda sig av i annonsen:

* Är det en ny roll eller är det någon som sagt upp sig och ska ersättas? Att ingen tidigare haft tjänsten gör den genast mer intressant.

* Hur viktig är tjänsten? Är det en nyckelfunktion? Alla vill känna sig behövda.

* Får man vara med och bygga upp företaget?

* Får den anställda särskilda förmåner?

* Finns det några branschspecifika fördelar att berätta om, som till exempel att ni har nya maskiner av specifik modell?

– Det är lätt att man skriver sådant som alla skriver, som att man ska vara driven, social och ansvarstagande till exempel. Men då är det viktigt att vara specifik. Ansvarstagande på vilket sätt då? Ge exempel, uppmanar Hampus.

Sist men inte minst: Se till att texten är välskriven och korrekt. Det stärker förtroendet för ditt företag, enligt Hampus.

När det sedan är dags att hålla intervjuer så se till att utgå från din kravprofil.

– Filtrera utifrån det förarbete du har gjort. Annars är det lätt att stanna vid det personliga. Någon känns bra och man kanske håller på samma lag. Men tänk att det här är en person som förhoppningsvis ska stanna i fem, tio år. En rekrytering är en viktig affärsfråga. En nyckelperson som slutar eftersom det var en felrekrytering är en kostnad som kan jämföras med att byta motor i en traktor, säger Hampus Löwstedt.

Detta bör annonsen innehålla:

* Berätta om företaget. Vad gör ni och vad är ert värdeerbjudande? Varför rekryterar ni? Vilken kompetens söker ni? Vem ska man jobba med och vem är närmsta chef?

* Arbetsuppgifterna. Skriv en punktlista och var konkret.

* Ansvarsområden för rollen.

* Krav. Hit hör frågor som utbildning, körkort, språkkunskaper med mera.

* Personliga egenskaper. Ska den sökande vara serviceinriktad?

* Meriterande: Ytterligare utbildning och erfarenheter.

* Övrigt. När ska personen börja, arbetstider, anställningsform, eventuell provanställning och vem är kontaktperson under rekryteringen.

LÄS MER: Så ser det ut på jobbfronten 2021

LÄS MER: Digital snabbtjänst satte fart på anställningarna

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen