Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Jobb-Karriär 16 mars 2018

Odlingsföretag vill växa - behöver multikompetens

Ny lantbruksteknik kräver nya typer av kompetens, som inte alltid är så lätt att hitta. För företagaren Hans Alvemar, som arbetar med lösningar för precisionsjordbruk, har detta blivit mycket tydligt.

 Man arbetar bland annat tillsammans med kunderna i webbportalen MySOYL. Där finns funktioner för agronomisk analys av precisionsodlingsdata.
Man arbetar bland annat tillsammans med kunderna i webbportalen MySOYL. Där finns funktioner för agronomisk analys av precisionsodlingsdata. FOTO: Sylvaine Poitau

– Jag försöker komma fram till vad som är lättast för mig att lära ut på plats, för det verkar väldigt svårt att hitta någon med hela den kombinerade kompetensen vi behöver, säger han.

Precisionsjordbruk är mycket utbrett till exempel i England, där flera företag arbetar med stöd och programvara för lantbrukare.

I Sverige är metoden inte lika vanlig, men ökande. Hans Alvemar driver sedan 2016 företaget SOYL Sverige, som tillhandahåller den här typen av tjänster.

– Planen är att vi ska anställa tio personer under de kommande två åren. Gärna erfaren personal, men det verkar svårt att hitta. De som har både agronomisk kunskap, teknisk kunskap och erfarenhet har redan jobb, säger han.

Gott om uppdrag

Han säger att han ser ett stort intresse från lantbrukarna, men för att kunna ta på sig fler uppdrag krävs mer personal. Gärna erfaren personal, men det är svårt att hitta.

– Man har väl fått inse att de som har både agronom- och teknisk kunskap och erfarenhet, redan har jobb.

De agrara utbildningarna som de ser ut i dag, tycker han i för liten grad förbereder studenterna för ett arbete i en affärsdriven verksamhet.

– Vi behöver personal som kan tänka strategiskt och ekonomiskt i ett affärsperspektiv. Personer som kan se möjligheterna ute på gårdarna och presentera det på ett bra sätt.

Viktigt med intresse

Jobbet kräver att man kan ha en bra dialog med kunderna och kan prata om vilka mål som är realistiska och göra en bra plan för varje producent.

– En kund kan höra av sig och vilja ha hjälp med att öka eller effektivisera sin odlingsproduktion. För det första får man diskutera om kundens mål är realistiska, vad som ska göras och tar fram en tidsplan. Det gäller att vara intresserad av växtodling och ha kunskap om produktion, annars är man inte trovärdig, säger Hans Alvemar.

– Jag tycker att jobbet är väldigt givande. Man ser resultatet av det man gör. Lantbrukare kan höra av sig och säga ”Det funkar!”, de är jätteglada och man känner att ens jobb gör skillnad.

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen