Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 23 augusti

Även klimatförnekare tvingas köra grönt till slut

Tids nog kommer vi alla den vägen köra med förnybart bränsle i tanken, det menar Per Emgardsson i veckans teknikkrönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Per Emgardsson, teknikreporter.
Per Emgardsson, teknikreporter. FOTO: Ann Lindén

För den som inte marknadsför gården som maximalt växthusgasfri måste det ekonomiskt och ekologiskt vettigaste bränslet just nu vara en blanddiesel med hälften förnybara bränslen. Priset efter skatteåterbetalning är kring 10,55 kr/liter, dryga hundringen billigare än helt fossil diesel.

Det finns flera olika dieslar med hög biobränsleandel. Till exempel säljer Preem både ”ACP Diesel 50 med 7 % RME” och ”Preem Evolution Diesel +”. Skillnaden är att Evolutiondieseln fysiskt ger 7 procent RME och 43 procent HVO i tanken.

Den som istället väljer ACP-dieseln får lita på att av hela den kvantitet ACP Diesel 50 som Preem sålt kommer hälften att vara vanlig fossil diesel och hälften förnybar. Men om det blir 30 eller 70 procent fossilt i din tank vet bara Preem. Systemet kallas massbalans. Törs man lita på statens kontrollsystem är en av fördelarna mindre utsläpp från bränsletransporterna.

Att framöver vara klimatfarisée med HVO100 kostar alltså skjortan, eller snarare 3 200 kr/m3 mer än blanddieseln. Det är trist att inse att man inte har råd att skryta inför kollegor och grannar.

Men det skänker en viss tröst att massbalanssystemet med tiden tvingar även de mest hårdnackade klimatförnekarna att köra på förnybart bränsle.

Per Emgardsson

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen