Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 26 maj 2018

Livsmedelsbranschen kan lära av skogsindustrin

Det är dags att kavla upp ärmarna när det kommer till livsmedelsbranschens innovationsarbete, skriver Filip Lundin, konsult på Macklean, i veckans krönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

För några veckor sedan lanserades Mackleans rapport Insikter #10, som belyser det högst aktuella ämnet innovation. Efter att ha smält intrycken från arbetet känner jag att det är dags att kavla upp ärmarna när det kommer till livsmedelsbranschens innovationsarbete.

I rapporten konstaterar vi att stjärnorna nu står rätt för att intensifiera satsningarna på innovation i branschen. Både enskilda företag och branschen som helhet har allt att vinna på att satsa mer offensivt, för att skapa tillväxt både hemma och på exportmarknader.

Vår analys visar dock att innovationsförmågan i den svenska livsmedelsbranschen – i ett land som annars hamnar högt i innovationsrankningar – är alltför låg. Innovation får ett begränsat strategiskt fokus hos ledning och ägare, och FoU-budgetarna är försvinnande små jämfört med de flesta andra branscher. Jag slås även av att innovationsarbetet är väldigt inåtvänt i många företag och att det finns en rädsla för att släppa in externa influenser.

Det som gjorde mig mest förvånad var dock benägenheten att härleda problem i innovationsarbetet till andra led i värdekedjan. Och detta i landet som är känt för sitt goda samarbetsklimat. Sammantaget gör det här att branschen lägger alltför stort fokus på inkrementell och riskminimerande innovation, medan de mer radikala innovationskliven oftast uteblir.

Sett till att skapa världsledande innovation har den svenska skogssektorn på många sätt gjort den resa som jag tror ”syskonet” livsmedelssektorn behöver göra. Branschen lyckades, trots nedgången i tidningspapper, satsa på nya tillväxtområden som idag bär frukt.

LÄS MER: Sverige tar upp forskningskampen via innovationssatsning

Genom att satsa på gemensam innovation kring korslimmat trä kan hela branschen idag konkurrera med betong på den globala marknaden. Även satsningarna på biobaserade alternativ till plast ser ut att ligga helt rätt i tiden, nu när de svenska dagligvarukedjorna har kommit överens om att fasa ut vanlig plast från sina förpackningar. I båda exemplen bidrar branschen till både ökad hållbarhet och högre avräkningspriser till svenska skogsägare. Utan skogsföretagens samarbetsvillighet och förmåga att tänka offensivt och radikalt tror jag inte vi hade sett den situationen idag.

Vi ser att den svenska livsmedelsbranschen har börjat formera nya samverkansarenor för att ta sig framåt tillsammans. Om även de enskilda företagen spänner bågen och öppnar upp för samarbeten kan framtiden inte se annat än ljus ut. Rapporten Insikter #10 kan laddas ned från macklean.se.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsbranschen måste framåt – krävs mod

Filip Lundin

Konsult på Macklean

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen